Årskrönika #skolvåren 2015

Posted on 31 december, 2015 av

2


En gemensam vision.

En gemensam grund till varför vi har skola.

En systemomvändning som på allvar bidrar till en skola för var och en.

Ovanstående tre punkter har varit #skolvårens grundbult sedan dag ett, den 15 februari 2013. Genom att bygga en ansvarsrörelse där var och en ser sin egen del och tar ansvar för vad vi kan bidra med, under eller utanför #skolvårens flagg, kan vi nå målet. 2015 har varit året då budskapet lyft och fått egna vingar.

Inför #afkUmeå skickade vår generaldirektör Anna Ekström denna hälsning som följt oss genom året:

https://www.youtube.com/watch?v=yzr-OQCNjdc

2015 är året #skolvåren på riktigt kunde verka som den ansvarsrörelse startgruppen haft som vision sedan starten våren 2013. Nämligen den att olika aktörer som både har sin vardag i eller utanför skolan i olika sammanhang, ska kunna ställa frågan #varförskola och genom sitt eget ansvar för svaret verka för att möjliggöra skola som en reell aktör i elevers väg till framtidens arbetsmarknad med ett bibehållet nyfiket förhållningssätt till sin samtid och framtid.

2015 startade starkt med #afkUmeå. I det vackra och mycket framtidsdrivna Sliperiet, längs Umeälven skapade vi Norrlands första #afk där temat löd: Framtiden skapas av mod och visioner.

Back Office fick en ny drivkraft i pedagog Susanne Jönsson.

#afkAlmedalen

I Almedalen nådde #skolvåren nya höjder med sitt mobila team på totalt nio aktiva #skolvårare på ön under veckan. Vi hade även fastlandssupport via sociala medier. Tillsammans arrangerade vi fem välbesökta Walk n’ Talks och en tre timmars lång workshop, med det för #skolvåren signifikanta målet att göra Almedalen mer öppet och deltagande.

Här summerar Ingela Netz (en av medlemmarna i årets mobila team) vårt upplägg och erfarenheter.

Den medvetet provocerande rubriken “Är skolan svaret på frågan?” och den självklara efterföljande “-vilken är då frågan?” lockade politiker, studenter, journalister, fackliga företrädare, lärare, rektorer, föräldrar och, inte minst, elever till intensiva, konstruktiva och inspirerande samtal. Workshopens avslutande fråga; “vad gör jag annorlunda redan i morgon?” blev för många av deltagarna den bestående Almedalskänslan att ta med hem till fastlandet.

Trots, eller kanske tack vare, #skolvårens begränsade resurser i form av pengar, lokaler och “fotfolk” gick arbetet långt ifrån obemärkt förbi. #skolvåren nominerades av Opoint till Årets mediegenomslag, av Westanders till #hetast i Almedalen och utsågs till dagens kämpar av Springtime PR den 2 juli.

Vi vill gärna lyfta fram organisationen Fler Unga, som vi mötte för första gången på ön. Deras driv och engagemang för att lyfta fler unga röster under årets demokrativecka hade både rätt fokus och blev väldigt lyckat. För #afkAlmedalen 2016 har #skolvårens team tre önskningar:

  • Fler unga röster i Almedalen
  • Mer deltagande, i motsats till en vecka fylld av expertpaneler och en passiv, inlyssnande publik
  • Fler organisationer som går samman för att förändra skolsystemet

Under ytan

Aktiviteten från #skolvåren på sociala medier har minskat under året, vilket märks med ”bara” drygt 34 000 sidvisningar av bloggen. Det betyder inte att det händer mindre saker. Under 2015 har vi tydligt upplevt att vi är många fler i världen som lyfter budskapet om systemförändring i svensk skola och ger oss en annan berättelse samt vikten av att skapa en gemensam vision. Det är också många, många fler som frågar sig frågan #VarförSkola? Nedan hittar ni några exempel:

“Det andra jag saknar är en diskussion om varför vi egentligen har skola.”
Per Kornhall i en debattartikel i Skolvärlden 18/12.

”Min julönskning är att lärarna får mer makt”

“What is the purpose of education in the current context of societal transformation?”

“This is why we must think big again and re-vision education in a changing world. For this, we need debate and dialogue across the board..”

Irina Bokova, UNESCO, i förordet till “Rethinking education – towards a common good?”

“Så vad ska vi då ha skolan till? Och hur kan vi bäst utnyttja tiden när eleverna är där?”
Pasi Sahlberg i Pedagogiska magasinet 24/11

Pasi Sahlberg som, längst ner, frågar Varför skola på sitt sätt:

Pasi Sahlberg framhåller att han inte är någon expert på den svenska skolan:

– Det jag kan bidra med är att ställa frågor, och att återge lyckosamma exempel som jag har stött på genom åren. Och de kommer inte bara från Finland, jag har arbetat i så många olika länder genom åren.

Inte minst vill Pasi Sahlberg redan från start hjälpa medlemmarna i Skolkommissionen att tänka visionärt.

– Utan en gemensam vision är det svårt att komma fram till konkreta utbildningsmål. Som jag ser det finns det två vägar att gå: Antingen försöker man fixa det nuvarande systemet eller så kastar man upp allt i luften och skapar ett helt nytt system. För båda strategierna gäller det att utgå ifrån att större delen av elevernas kunskapsinhämtning sker utanför skolan. Så vad ska vi då ha skolan till? Och hur kan vi bäst utnyttja tiden när eleverna är där?

Några av de många texter vi fått in på vår blogg under året bör framhållas då de skapade stort engagemang och tankespjärn. Därav:

Emma Dawsons: #varförskola

Jan Bidners: ”Glöden i dessa möten tänder eldar”

I och med att teamet av människor som agerar har vuxit (som Almedalens Mobila Team är ett exempel på) och att många fler driver både frågeställningar och samtalsformer i samma anda som #skolvåren har rörelsen kunnat förgrena sig. Vi har under året arbetat tillsammans med olika aktörer t ex Ledarlyftet i Skåne, som Helena deltar i. Hon var även med under hösten i ett panelsamtal på Utrikespolitiska föreningen på Malmö Högskola under rubriken “Why stay in school”, som utgick från denna video: https://www.youtube.com/watch?v=8xe6nLVXEC0.
Vi är också både initiativtagare samt medskapare till ett större projekt där ett team arbetar utifrån frågan:
“Om vi skulle ha en skola på vetenskaplig grund, hur skulle den då se ut?”. En process som just satt igång maskineriet och som vi förhoppningsvis kommer att få höra mycket mer av under 2016. Intressanta kontakter har också knutits inför Almedalsveckan 2016…

Och till sist får vi inte glömma #skolvårens Julkalender, den tredje i raden. I år satsade vi på att dela engagemanget och de goda idéerna som finns. Under rubriken “Dela som du lär” har 24 personer funderat och delat praktiska och konkreta tips som de bär med sig och utför i vardagen för att bidra till en bättre skola.

Vi hoppas att ni som följt oss under året också har fått ut något av någon eller alla av dessa aktiviteter och engagemang. #skolvåren är en ansvarsrörelse, utan alla engagerade människor som delar texter, skriver inlägg, för samtalen vidare och verkligen agerar, är #skolvåren ingenting. Så tack för ert engagemang! Tillsammans skapar vi ett hållbart lärande samhälle i tiden!

Gör ett fantastiskt 2016.

Gott nytt år till er alla, eller som vår skolminister Gustav Fridolin sa till oss inför #afkUmeå:

“Kör hårt och tack för det ni gör!”

/#skolvåren back office och mobila team i #Almedalen 2015

Posted in: Uncategorized