Vilken är egentligen frågan?

Posted on 16 januari, 2016 av

2


Vilken är egentligen frågan?

En liten annons i morgontidningen fick mig att le stort vid frukostbordet. ABF i Stockholm bjuder in till ett samtal om folkbildningens framtid. Ett samtal som säkert blir jättespännande, och det var rubriken som jag gick igång på.

Om folkbildning är svaret – vad är frågan?

Under Almedalsveckan 2015 arrangerade #skolvåren dagliga walk´n talks (promenadsamtal med inbjudna gäster) och en välbesökt workshop under rubriken:

Om skolan är svaret – vilken är frågan?

Är likheten i rubriksättningen en slump eller har en inspirationstråd löpt från Almedalen till ABF? Ingen aning, och det är heller inte viktigt. Vad som är viktigt är att när #skolvåren lanserade sitt Almedalstema möttes det av ganska starka reaktioner från olika håll. ”Hur kan ni ifrågasätta skolan??” var ett återkommande argument. ”Ni vill riva den svenska skolan!” ett annat. Rubriksättningen var ju, helt medvetet, en aningen skruvad version av det som blivit #skolvårens frågesignum #varförskola.

De som deltog i arrangemangen under Almedalsveckan kan nog samstämmigt försäkra att någon ”riv-skolan”-kampanj var det dock inte frågan om. Däremot en innerlig önskan om att samtala om och diskutera skolans roll, skolans form och skolans innehåll i en samtid som utvecklas och förändras i allt högre tempo. Att inte göra det, att hålla fast vid ”så här har det alltid varit” och ”så här har vi alltid gjort” kan omöjligt vara att ta professionellt ansvar för en av samhällets absolut viktigaste funktioner.

Om vi tittar lite närmare på den där rubriken går det att göra ett spännande tankeexperiment. Vad händer om vi tar bort just ordet ”om”?

”Skolan är svaret – vilken är frågan?”

”Folkbildning är svaret – vilken är frågan?”

Vad skulle du svara? Vilken ÄR frågan? Och alldeles oavsett vilken frågan är tror jag att du kommer att landa i ett kedjeresonemang där du också måste definiera vad just skolan, eller för den delen folkbildning, faktiskt ÄR eller BORDE VARA.

Blir du provocerad? Jag tror faktiskt inte det. Under hösten 2015 känns det som att vi skakats om här i den höga nord. Samhället, så som vi kände det, förändras och vi har att hänga med och förhålla oss till det. Somliga gör det betydligt bättre än andra. Men kanske har många fler av oss insett att förändring är ett tillstånd. Det som varit ÄR inte längre, och det finns oändliga möjligheter i det som BLIR! För skolan, för all form av utbildning och lärande, är detta en kärnfråga som inte längre går att avfärda.

Så om skolan är svaret – vilken är frågan?

I #skolvårens årskrönika pekade vi på några av alla dem som under 2015 faktiskt närmat sig frågan #varförskola på olika sätt. Det som var oerhört provokativt för några år sedan är nu en reell ingång i samtal om skola idag och imorgon – på många håll! Det finns en genuin önskan om att faktiskt försöka förstå vad skolan behöver vara eller bli och vad skolan behöver släppa taget om och våga göra istället, för att återta positionen som samhällets spjutspets mot framtiden.

I juli ses vi i Almedalen. Och om Almedalsveckan är svaret – vilken är frågan då?

Ingela Netz