Följ med oss på vår Walk n´Talk och samtala om lärande idag och i framtiden. Skolan förväntas vara lösningen på många av samhällets utmaningar, men vilka är utmaningarna och vad blir då svaret?
Vi träffas utanför Fenomenalen och styr kosan längs havet mot Kärleksporten. En inspirerande vy där samtalet tar fart och utvecklar.
Måndag 29/6 kl. 10.00 – 11.30, Fenomenalen, Skeppsbron 6, Visby
Medverkar under denna Walk n´Talk gör bland annat:
Mer om detta event här.
Jessica Schedvin
”Jessica studerar sitt sista år till lärare på Stockholms Universitet med inriktning svenska och svenska som andraspråk mot högstadiet, gymnasiet och SFI. Hon har en bakgrund inom Moderaterna och dess ungdomsförbund med bland annat erfarenheter från skolpolitik på kommunal nivå. Under Almedalsveckan är hon nyhetschef förMakthavare.se, en webbtidning bevakar Almedalen som fenomen.”
David Lega
”Jag är andre vice partiledare (Kd) och kommunalråd i Göteborg. Tidigare arbetade jag som entreprenör och föreläsare men har också en karriär som simmare bakom mig. Jag arbetar idag mycket med frågor som rör barns uppväxtvillkor, föreningsfrågor, företagarfrågor och stöd till familjer och föräldrar. Dessutom sitter jag i UNICEF Sveriges styrelse och i Riksidrottsstyrelsen. Förutom politiken gillar jag filmer som till exempel Rocky och nästan alla musikaler.”
Matilda Granberg Stålbert
Kristdemokrat, kommunfullmäktigeledamot, Göteborgare, politisk sekreterare
Ledamot Frölunda stadsdelsnämnd, dess sociala utskott, demokratirådet, och referensgruppen för ungdomsfullmäktige
Född och uppvuxen i Vingåker, har sedan gjort Örebro och Stockholm innan jag hamnat i Göteborg. 25 år gammal, studerar till gymnasielärare i Samhällskunskap och Historia på Göteborgs Universitet.
Arbetar extra som vårdbiträde, nattetid på äldreboende. Läser, och tränar och håller på med alldeles för mycket politik.
Lotta Gröning
Hon är journalist och egen företagare. Hon skriver nyhetskrönikor för Expressen, är projektledare för en oberoende politisk tankesmedja. Lotta har specialiserat sig på utbildningspolitik. Hon har initierat och arbetat med ett projekt för organisationen Hela Sverige ska leva om små skolor i utveckling. Där arbetar hon främst med IT i skolan och en utbildning som är inriktad på näringslivets behov.
Karin Rylenius
Karin Rylenius är medlem i Lärarnas Riksförbund och sitter som ledamot i styrelsen och arbetsutskott. Mitt dagliga arbete är gymnasielärare i historia och samhällskunskap sedan 15 år och en lång facklig erfarenhet på lokal nivå. Utbildningen och kunskap är en viktig fråga för framtiden.
Mer info om alla #skolvårens event under Almedalsveckan på Facebook:
Måndag 29/6 10.00 – 11.30 FB-event
Tisdag 30/6 16.00 – 17.30 FB-event
Onsdagen 1/7 10.00 – 11.30 FB-event
Torsdagen 2/7 16.00 – 17.30 FB-event
Fredagens workshop på Fenomenalen, 9.00 – 12.00 FB-event
Vi ses där!
Bengt Blomberg (@BengtBlomberg)
28 juni, 2015
Hur vill du den bättre skolan skall vara? Jag anser att det är många parametrar som skall ingå i LÄRARUTBILDNINGEN, en del av dem är: arbetsliverfarenhet, pedagogik, kunskap (ämnen som skall läras ut) (inträdesprov), demokrati med ORDNINGSFRåGAN (föreningstekniken), auktoritet samt så småningom en lön som höjer statusen för lärarkåren. En viktigt inslag är att läraren skall ha samma elever i minst tre år, för att inte svika barnen.
/Bengt Blomberg
Jag har varit aktiv som lärare sedan 14 år och på denna tid (och speciellt sedan borgarna tog över) har jag sett anarkin sprida sig. Lärarutbildningen speglar den osäkerhet som existerar ända upp till skolverksnivå, där man inte vet vad man gör längre…Visa mer
//Karste Kar
”Skolledare och lärare eniga. Nio av tio skolledare vill nu att staten ska ta större ansvar för skolans finansiering och styrning – ett skifte i opinionen hos de som står mitt i skoldebattens verklighet. Det behövs en nationell kunskapsstrategi som löper genom hela utbildningssystemet, skriver representanter för rektorer, lärare och fack.” http://www.dn.se/…/skolledarna-vill-att-staten-tar-storre-…/
våra allra mest motiverade studenter.
Det behövs en nationell kunskapsstrategi som löper genom hela utbildningssystemet. Vi uppmanar regeringen och oppositionspartierna att samarbeta för att vända kunskapsutvecklingen i den svenska skolan:
1 Ökat statligt ansvar för finansieringen av skolan. Staten har ett stort ansvar för upprätthållandet av ett sammanhållet skolsystem av hög kvalitet. Staten måste ta ett ökat ansvar för att garantera resurserna till skolan, i syfte att garantera likvärdigheten.
2 Staten måste garantera en likvärdig skola.
Skolan har ett likvärdighetsuppdrag. Det lämpar sig illa för marknadens logik med oreglerad etableringsrätt och successiv utslagning av mindre populära enheter. Resurserna måste användas förnuftigt i varje del genom hela utbildningskedjan – i undervisningen, vid skoletableringar, i lärarutbildningen, i studie- och yrkesvägledning med mera. Det förutsätter att någon har övergripande ansvar för systemet.
3 Ökat professionellt mandat och ansvar för lärare och rektorer. Vi lärare och skolledare är beredda att ta vårt professionella ansvar. Samtidigt som en del av ansvaret för skolan – finansiering och styrning – i ökad grad bör tas över av staten, behövs en verklig decentralisering så att professionerna i skolan får ökat utrymme att leda både skolans organisation och elevernas lärande utan att detaljstyras i hur de konkret lägger upp detta.
När lärare och skolledare nu är eniga måste politikerna lyssna. Vi kan inte längre blunda för att det krävs ett mer uttalat statligt ansvar. Varje dag som går är en förlorad dag för de elever som inte får den skolgång vi skulle kunna ha möjlighet att ge dem. Nu krävs en rejäl statlig satsning på att vända kunskapsresultaten och stärka likvärdigheten i den svenska skolan.
Matz Nilsson, Sveriges skolledarförbund