Aggie Öhman aka @prestationsprins, väljer att lyssna på unga i Almedalen…

Posted on 30 juni, 2016 av

0


Jag väljer att lyssna på unga i Almedalen för att…?

Det är frågan vi ställer till de som vill lyssna lite extra mycket under våra Walk n Talks som vi i år genomför tillsammans med Fler Unga. Vi delar båda önskan att det ska talas mer MED unga istället för OM unga.

Vi tror de flesta har mycket att vinna på att lyssna till och samtala med unga, höra mer om deras tankar och idéer kring ämnen som är viktiga för oss alla i vår strävan efter ett hållbart lärande samhälle med individen i centrum, områden som visar den stora utvecklingspotentialen som finns för skolan.

Vi är glada över att kunna presentera Aggie Öhman för er. Aggie kommer att vara med oss den 7/7 och lyssna och samtala främst om HÅLLBARHET.

Vi utgår från Fenomenalen Science Center på Skeppsbron 6 och promenerar gemensamt längs havet mot Kärleksporten där vi stannar och låter samtalet fortsätta som det vill.

Aggie

Jag väljer att lyssna på unga i Almedalen för att jag gör mitt bästa att bidra med barn och ungdomsperspektivet då de inte är med i diskussionen. Jag driver Prestationsprinsen, en blogg och verksamhet som verkar för social hållbarhet för barn och unga. Vi vill vara en röst för alla ungar som tänker, känner och gör annorlunda pga särbegåvning, diagnoser, högsensitivitet, oro, stress, koncentrationssvårigheter, pirr i benen mm. Bloggen beskrivs så här på vår webbplats (www.prestationsprinsen.se). Jag tycker att den texten svarar bra på varför jag vill lyssna på unga i Almedalen.
Prestationsprinsen handlar om våra barn och unga. Om den makt vi vuxna har. Som barnen i god tro ger oss. Och som vi kräver. Men vi har inte alla svar. Vi prioriterar inte alltid rätt. Vi är ofta okunniga och för snabba att döma.
Prestationsprinsen är ett barn eller en ungdom som vill väl, vill lyckas i skolan och livet. Men som för ofta blir sviken av oss vuxna; oförstående lärare, stressade föräldrar, trötta tjänstemän, desillusionerad vårdpersonal och socialarbetare.
Och vi vuxna är förvånansvärt dåliga på att se detta. Trots att flickorna säger att de mår dåligt och killarna bokstavligen skriker högt och slåss vilt för sina behov…
Prestationsprinsen hoppas bidra med lite vuxen ödmjukhet och reflektioner kring våra älskade ungars behov och beteenden.

Jag kommer att delta i Skolvårens promenad med fokus på HÅLLBARHET torsdagen den 7/7.
Hoppas vi ses där och på något av de seminarier jag är med och arrangerar kring problematisk skolfrånvaro! Hemmasittare – siffror och statistik, föräldraperspektiv samt en eldsjäls vision den 5/7 eller Visst svinn får man räkna med? Skolplikt i alla ära, men varför följer vi inte upp barns skolnärvaro den 8/7.
Vi ses!
Aggie Öhman
www.prestationsprinsen.se

Här kan du läsa mer och ta del av facebookeventet

 

Posted in: Uncategorized