Lotta Karlsson aka @FrokenFlipp lyssnar på unga i Almedalen…

Posted on 27 juni, 2016 av

0


Jag väljer att lyssna på unga i Almedalen för att…?

Det är frågan vi ställer till de som vill lyssna lite extra mycket under våra Walk n Talks som vi i år genomför tillsammans med Fler Unga. Vi delar båda önskan att det ska talas mer MED unga istället för OM unga.

Vi tror de flesta har mycket att vinna på att lyssna till och samtala med unga, höra mer om deras tankar och idéer kring ämnen som är viktiga för oss alla i vår strävan efter ett hållbart lärande samhälle med individen i centrum, områden som visar den stora utvecklingspotentialen som finns för skolan.

Vi är glada över att kunna presentera Lotta Karlsson för er. Lotta har jobbat som lärare i 14 år, är numera verksamhetsutvecklare i Halmstad, aktiv i det utvidgade kollegiet och driver bloggen mitt flippade klassrum  och kommer att vara med oss den 5/7 samt den 7/7 och lyssna och samtala om bla Hållbarhet, Jämställdhet och Digitalisering.

Vi utgår från Fenomenalen Science Center på Skeppsbron 6 och promenerar gemensamt längs havet mot Kärleksporten där vi stannar och låter samtalet fortsätta som det vill.

Lotta Karlsson

 

Här kommer Lottas tankar kring varför hon väljer att lyssna på unga i Almedalen….

”För ett tag sedan fick jag ett meddelande av en elev som gick ut nian förra året och som jag undervisat under hela högstadiet. Meddelandet avslutades med meningen ” Saknar lite din energiska attityd, inspirerande lektioner och tänkvärda diskussioner efter lektioner”

Just det sista värmde mest. Tänkvärda diskussioner efter lektioner. För mig är det självklart att dialog, kommunikation, relation, kunskap och förståelse byggs inte utifrån ett schema. 40 minuters pass. Dagar uppdelade i korta fragment, ögonblick, där elever passerar revy från det ena klassrummet till det andra.

Nej, för mig är det självklart att dialoger, kommunikation, relationer, kunskap och förståelse bygger vi varje dag, i varje möte, med varje barn och ung människa vi möter, i förskola och skola.

Vi har världens bästa jobb! I alla dessa möten, är vi med och formar framtiden. Och i alla dessa möten, ges vi möjlighet att formas och växa som människa, vi inte bara ger, vi får tusenfalt tillbaks. Om vi bara lyssnar.

Om vi vågar stanna upp, om vi vågar ta oss tid och verkligen lyssna. Lyssna när barnen leker på skolgården, lyssna på fnittret i korridoren, stanna upp i matsalen och växla de där orden med den där eleven som alltid försöker göra sig osynlig i klassrummet. Om vi vågar stanna upp. Dröja kvar i en diskussion i klassrummet, trots att tiden rinner iväg och allt stoff som ”måste” hinnas med får stå tillbaka. För samtalet.

Om vi vågar stanna upp, om vi vågar ta oss tid och verkligen lyssna.

Tänk så mycket vi kan lära. Av varandra.

Jag väljer att lyssna på unga i Almedalen för det är så jag alltid gjort. När jag söker kloka svar, när jag vill bolla en ide’, en tanke. När jag vill ha tankespjärn, när jag vill utmanas och när jag vill ha de allra ärligaste svar.

Jag väljer att lyssna på framtidens röster, för det är dessa röster som kommer påverka, styra och förändra, den framtid där vi allihop ska leva och verka!

Jag väljer att lyssna på unga i Almedalen för jag vill höra framtidens röst!

En framtid som startar nu…”

//Lotta Karlsson @FrokenFlipp

 

Här kommer du till facebook-eventet för tisdag den 5/7

Här kommer du till facebook-eventet för torsdag den 7/7

 

Länk till facebookeventet…

 

Posted in: Uncategorized