Lata elever utan motor?

Posted on 27 december, 2015 av

0


Både som mamma och som yrkesverksam arbetsterapeut har jag stött på förklaringen att en elev ”underpresterar” på grund av bristande motivation. Punkt. Ingen bakomliggande orsak presenteras utan ”bristande motivation” eller ”dålig motor” får stå som ensam förklaring till problemet. Underförstått betyder ofta ordvalet att de anser att barnets dåliga prestationer på lektionerna beror på ovilja, ointresse eller lathet. 

De lärare som anammat den här förklaringsmodellen brukar även anse att individuell anpassning är i det närmaste att likställa med att skämma bort. Rättvisa, likabehandling och inkludering tolkas också bokstavligen i praktiken som att alla ska göra lika. Elever med motivationsproblematik eller ”dålig motor” får ofta i uppgift att jobba ikapp hemma det de inte hunnit med på lektionen. Alternativa sätt att få jobbet gjort på i skolan erbjuds sällan.

Jag är så hjärtinnerligt trött på detta synsätt! Och ledsen över de barn jag mött och möter som kämpar med konsekvenserna av ett sådant bemötande. Att hitta orsaken bakom den bristande motivationen är enda sättet att komma åt problemet. Det enda sättet att kunna skapa långsiktigt hållbara lösningar.

Att låta bristande motivation stå ensamt utan bakomliggande orsak till en elevs ”underprestation” i skolan är helt felaktigt, och en stor fara för eleven som riskerar att tappa både kunskap och självförtroende.

Så inleds ett blogginlägg med rubriken Lata elever utan motor? som publicerades veckan innan jul. Inlägget tar inte slut där, långt ifrån. Det fortsätter. Och det är ett riktigt viktigt inlägg. Så oerhört viktigt! Så klicka dig in till det fulla inlägget, och ta dig därefter en stund till att begrunda, hur gör Du?

Det är en viktig text att läsa oavsett om du befinner dig i skolan eller ej – att förstå människorna du möter, både vuxna och barn och verkligen begripa vad som kan vara orsaken bakom. Det är en text som berör! Läs den.

Posted in: Uncategorized