Möt Per-Acke

Posted on 25 december, 2015 av

0


Per-Acke Orstadius höjer sin röst till försvar för de elever som skolan ringaktar. Så säger han själv i alla fall. Framöver kommer du kunna läsa några av hans (ofta redan publicerade) krönikor här på #skolvåren:s blogg. 

Mitt engagemang för de skolsvaga eleverna väcktes redan på 1960-talet när jag blev klassföreståndare för yrkesinriktade elever på Distributions- och kontorslinjen. På den gymnasieskola där jag undervisade hade man dittills bara haft treåriga, så kallade teoretiska, linjer. Vid höstterminens början gjordes ett test på elevernas ordförståelse.

Musiklinjens elever fick i genomsnitt 65 av 70 poäng på provet – mina elever hade 30 poäng. När lektorerna på skolan tvingades undervisa dessa elever talade de om dem som löss och idioter. Men jag kom att uppskatta och tycka om dessa elever. De var spontana och roliga, och de tog ansvar för de gemensamma företag som vi startade i klassen.

Eleverna berättade för mig om hur illa de hade blivit behandlade i grundskolan. De hade inte fått den hjälp de behövde för att lyckas i skolan. De hade ofta fått höra hur värdelösa de var. Deras berättelser gjorde mig upprörd. Mitt engagemang för de skolsvaga eleverna fördjupades när jag såg hur skolminister Björklund på många sätt gjorde ont värre för dessa elever.

Jag riktar i skoldebatten hård kritik mot att Björklund format en skola där eleverna mår dåligt och lär sig dåligt. Om man kritiserar en skolminister bör man ha bra på fötterna. Jag anser att jag har det. Jag är från början civilekonom, utbildad lärare och utbildningsteknolog. Jag har följt den pedagogiska forskningen och tjänstgjort som lärare och metodiklektor i 35 år. Jag har studerat elever och lärare i klassrum under femtusen lektioner och talat med ett oräkneligt antal elever och lärare om skolan. Jag har vid sidan av min tjänst också kommit att skriva ett stort antal böcker.

Per-Acke Orstadius

 

 

Posted in: Gästbloggare