Lucka 8 av 24 – Dela som du lär

Posted on 8 december, 2015 av

0


Jag har ofta mött kollegor, som liksom jag arbetar i lågstadiet, och som berättat att de tycker att det är svårt att hitta goda arbetsformer för att jobba med kunskapskraven med yngre elever, och när det känns för svårt så resulterar det allt för ofta i att det inte görs, trots att det är viktigt. Därför tänkte jag använda min kalenderlucka till att beskriva den process jag använder för att, genom elevdelaktighet, synliggöra syftet, vägen fram och målen med undervisningen:

  1. Jag börjar med att välja ut målen för undervisningen och välja ut förmågorna samt kunskapskraven som vi ska nå.
  2. Vi startar arbetsområdet med att tillsammans kika på de aktuella kunskapskraven. Vad betyder de egentligen? Vilka förkunskaper kan krävas? Vi bryter helt enkelt ner kunskapskraven till mindre, mer konkreta delar som gör det lättare för oss att förstå och stämma av under arbetets gång. Detta gör vi i tankekartsappen iThoughts. Det går också att göra varianter av VÖL-diagram
  3. Vi funderar tillsammans hur arbetsprocessen kan se ut samt vilka bedömningsmoment som passar. Hur kan vi lära oss detta bäst? Vilka moment behövs?
  4. De nedbrutna kunskapskraven sätts synligt i fokus i klassrummet, på en kunskapsvägg. Gärna illustrerade med bilder. Eleverna får också ett eget ex (digitalt eller på papper, beroende på vad man har för möjligheter). Dessa används som hållplatser på vägen, för att utvärdera undervisningen och våra kunskaper.

IMG_0941

IMG_0942 IMG_0943

 

 

 

 

 

IMG_0944

 

iThoughts

iThoughts

 

 

 

 

 

 

Varför ska man jobba så här då?

I skollagen står att skolan ska informera eleverna om grunderna för betygssättningen. Det kan betyda att skolan ser till att förklara för eleverna vilka kunskaper de ska ges möjlighet att utveckla, hur de ska få visa sina kunskaper och hur bedömningen går till.

– Skolverket

På lågstadiet sätter jag inte betyg, men det torde vara lika självklart att eleverna ska informeras om grunderna för deras skriftliga omdömen. Vi ska förklara för eleverna vilka kunskaper de ska ges möjlighet att utveckla och ”målen för elevernas kunskapsutveckling styrs av kunskapskraven” (Skolverket). Eleverna har rätt att få en chans att förstå varför man är där man är och gör det man gör – att förstå sitt sammanhang – oavsett ålder!

Skolverket skriver också att lärarna behöver tolka de aktuella kunskapskraven för att kunna tydliggöra dem för eleverna. Här tänker jag att en ännu bättre process är att läraren och eleverna tillsammans tolkar de aktuella kunskapskraven. Lite mer ”learning by doing” än ”learning by getting told to do”. Och istället för att skolan ska förklara för eleverna hur de ska få visa sina kunskaper och hur bedömningen går till tänker jag att eleverna självklart är med och planerar dessa hur! Lite mer reellt elevinflytande i undervisningen, helt enkelt!

En sådan här process kan göras hur stor som helst, men som alltid är lagom bäst. Det blir ett elevinflytande och en process där både målet och vägen fram blir mer tydlig för eleverna. Dock får det inte ta för lång tid i anspråk, det bör läggas på en lagom nivå, och du som lärare måste styra där det behövs! Men att föra samtalet och få förslag från eleverna ger så otroligt mycket mer än att själv planera ett helt arbete och bara berätta för eleverna vad de ska göra och hur de ska göra. Det finns bara vinster i det!

//

Fröken Ann i sociala medier:

frökenann.se

frökenann.com

Fröken Ann på Facebook

Fröken Ann på Twitter

about.me/frokenann

Lucka 8 av 24 i #skolvårens julkalender för 2015 på temat Dela som du lär. Tanken med årets julkalender är att leverera 24 konkreta ”det här kan jag göra nu” tips från 24 #skolvårare, för att göra skolan/lärandet/undervisningen bättre. Så följ årets julkalender från #skolvåren och få dig till dels sånt som görs ute i landet, med önskad effekt, som gör skillnad, och som kanske kan inspirera dig att våga testa ett nytt grepp!

Be the first to start a conversation

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: