Lucka 4 av 24 – Dela som du lär

Posted on 4 december, 2015 av

1


Jag funderar dagligen över hur rektor påverkar och levererar förutsättningar för att göra undervisningen och lärandet bättre i skolan. Under de två år som jag varit rektor i vår skola har jag försökt jobba efter disciplinen rektor ska vara synlig i skolhusets alla verksamheter för att bidra till att lärande ska pågå.

Bortom en god struktur för administration ser jag följande saker som rektor kan göra för att bidra till stabilitet till undervisande lärare vilket genererar bättre undervisningsmiljöer med optimalt lärande för alla inblandade:

  • Besöka alla klassrum varje vecka, ett par minuter räcker. Huvudsaken är att läraren är där och vi kan byta ett par ord. Klassrumsbesök med syftet pedagogisk ledning är också viktigt men kvantitativt underordnat den relationella betydelsen för god lärmiljö, enligt min erfarenhet
  • Hänga i korridorerna under lektionstid, det pågår så mycket intressanta saker där som ger goda samtal med både vuxna och barn. Jag sitter ofta med min laptop i knät och jobbar i de gemensamma utrymmena.
  • Äta i matsalen på olika tider med olika klasser, sitta med eleverna och samtala om allt från broccoli till fotboll och hästar.
  • Bekräfta alla mail som pedagogerna skickar, så snart man läst det. Har du inget svar så skriv det.
  • Sitta på olika platser i personalrummet för att hinna sitta bredvid så många medarbetare som möjligt under en vecka. Det blir lätt så att man annars hamnar bredvid samma jämt. Det blir orättvist. Det är viktigare än man kan tro.
  • Erkänna sina tillkortakommanden utan att släta över, visa sina fullt normalmänskliga brister utan att släta över eller fejka.
  • Berömma goda insatser inför kolleger eller inför elever om det är en elev det berör. Samma gäller föräldrainsatser, lyft dem inför andra föräldrar. Det ger ringar på vattnet.
  • Kritisera, förmana och peka med hel hand med den det berör i enskildhet, både gällande medarbetare och elever, men även föräldrar vid behov.
  • Vårda din kontakt med vårdnadshavare, skriv månadsbrev och beskriv er verksamhet. Det ger familjer i din skola möjlighet att prata om skolan i positiva ordalag vid middagsbordet. Tro mig, ungar som känner att föräldrarna hör ihop med skola både språk- och intressemässigt höjer omärkligt sina egenprestationer.
  • Tala bara gott om elever och deras föräldrar i personalgrupper, då kan du kräva att elever och föräldrar talar gott om din skola och din personal.
  • Berömma dina medarbetare ofta. De utför ett arbete få förstår komplexiteten i. Visa att du står bakom dem, i allt. Strid för deras arbetsmiljö i forum där det ger resultat.
  • Var modig, stå alltid upp för dina pedagoger. De är ansiktet utåt, de speglar den du är.

Så enkla och nästan naiva förhållningssätt, men väl utprövade under många månader. SusAtt erbjuda och arbeta för att leverera en god arbetsmiljö på ett mentalt plan vill jag mena är A och O för att lärare och fritidspedagoger ska orka ge all jobbenergi på rätt sätt till respektive elev.

Vill du att dina lärare ökar prestandan rent generellt? Starta med dig själv om du är rektor.

– Rektor Susanne Granat Ahlstrand

Lucka 4 av 24 i #skolvårens julkalender för 2015 på temat Dela som du lär. Tanken med årets julkalender är att leverera 24 konkreta ”det här kan jag göra nu” tips från 24 #skolvårare, för att göra skolan/lärandet/undervisningen bättre. Så följ årets julkalender från #skolvåren och få dig till dels sånt som görs runt om i landet, och kanske tom utanför det (!), med önskad effekt, saker som bevisligen gör skillnad, och som kanske kan inspirera dig att våga testa ett nytt grepp!