Obama goes Skolvåren i Almedalen av Ingela Netz @thingelingela

Posted on 2 juli, 2015 av

0


Obama goes Skolvåren!

Nej, man får förstås inte hävda att en amerikansk president symaptiserar med en svensk skolgräsrotsrörelse. Men, precis som Susanne Jönsson skriver; vi visste inte att Skolvåren hade ett motto förrän Obama myntade det:

“We want to educate people, we want to listen to folks, we want to hear good ideas from all sources.”

Efter tre dagar kan jag konstatera att det pratas oavbrutet i Almedalen, men det är ganska ont om samtal.
Jag har suttit på seminarier och hearingar med expertpaneler och föreläsare, de har pratat och pratat och jag har lyssnat och lyssnat och väntat och väntat på att få delta i någon form av samtal eller åtminstone lyfta ett perspektiv eller ställa en fråga, men när panelen äntligen pratat klart är seminarietiden ute och den enda publikfråga som hinns med drunknar i abstinensen då deltagarna lämnar i jakt på första bästa gratiskaffe.
Kanske var det bara i domkyrkan jag fick lyssna till ett riktigt samtal, där biskop Antje Jackelén dessutom yttrade den fantastiska frasen ”de här valven tål vårt trevande” som en inbjudan till att våga ställa frågor där svaret inte är givet.

Men jag har samtalat!
I de mellanrum som uppstår mellan de där Almedalsguidestämplade evenemangen har jag haft de mest fantastiska samtal – med faimage ntastiska människor! Och i dagliga Walk´n Talks under Skolvårenflagg längs strandpromenaden i Visby har samtalet fått ta plats. (Ett evenemang som inte står still på samma plats är inte välkommet i Almedalsguiden – måhända är det en freudianskt formulerad regel..)

Att vara ”Skolvårare” i Almedalen är nog så nära gerillarörelse jag någonsin kommer. Och ändå inte.
Skolvåren är ett löst sammansatt nätverk, en hashtag på twitter, ett ständigt pågående samtal och i Almedalen ett helt ideellt arbete av en handfull skolmänniskor. Och samtidigt är Skovåren en maktfaktor. I sociala medier klättrar Skolvåren stadigt i rankinglistor (hur intressanta de där rankingarna egentligen är kan vi ta en annan gång) över mest intressanta, mest retweetade och mest aktiva aktörer. Och det betyder att Skolvåren är med och sätter agendan. De frågor, citat och kommentarer vi delar från våra samtal och från de evenemang vi besöker får en exponentiell spridning som är imponerande utifrån utgångsläget.

Vi vill utbilda människor.
Jag är passionerad i skolfrågor. Skolvåren har under veckan utmanat genom att undra om ”skolan är svaret på frågan?
På den frågan skulle jag helst svara ”det beror på”..  för vad lägger vi (jag, du, politiken, samhället i övrigt) i begreppet skola? Och vilken fråga är det vi utgår ifrån? Vilken fråga är viktigast för mig, dig, samhället, världen…?

Men om vi bytte ut ”skolan” mot ”lärande”, gör det till ett verb, ett händande, något som sker, svarar jag med ett rungande ”ja!”.
För på nästan vilken fråga du än ställer är lärande, kunskap och utveckling ett omistligt svar. Det är därför jag är skolledare. Det är därför jag väljer att anta utmaningen att starta en helt ny grundskola i en kommun med dålig ekonomi och tuffa förutsättningar. Det är därför jag ägnar en semestervecka åt att samtala om skolfrågor i Almedalen. 

Jag vill utbilda människor.

Vi vill lyssna till människor. Jag förändras i mitt möte med en annan människa. Jag älskar tanken på att vara ett föränderligt kärl som ständigt fylls på. Ju större påfyllning, desto snabbare blir kärlet så fullt att det också kan flöda över till andra. Och det nya blandas med det gamla och så småningom är allt i kärlet utbytt. Jag blir hela tiden ny. Jag behöver därför hela tiden omdefiniera vem jag är, och därför är påfyllningen från andra människor som jag lyssnar på helt livsavgörande. I min yrkesroll har jag makt som påverkar andra – därför blir vikten av att lyssna och omdefiniera stor – om jag fastnar i en sanning, i en världsbild, kommer min värld snart att bli förkrympt och deformerad.
Jag vill lyssna till människor.

Vi vill höra goda idéer från alla håll.

Att bli sedd och bekräftad är ett mänskligt behov och det finns få saker som är så sköna som att mötas av nickande uppskattning och verbalt medhåll. Att bli kliad på ryggen av en kompis. Eller upphöjd och beundrad för allt klokt man säger. Men om man också vill utvecklas. Komma vidare i tanke och handling – då behövs även motstånd.

Dina åsikter provocerar mig – berätta mer så vill jag lyssna! Ditt resonemang är ovant för mig – förklara en gång till så att jag får försöka förstå. Ditt perspektiv är nytt i min värld – hjälp mig att göra den världen större!

Jag kommer inte alltid att ändra mina åsikter till dina eller förstå ditt perspektiv, men bara insikten om att de finns, och speglingen av mina tankar och åsikter i dina, gör mina beslut och vägval mer underbyggda och min förmåga att förklara dem större. Och möjligheten att i lyssnandet på goda idéer också kunna fånga några av dem och gå vidare i ett samarbete eller ett fortsatt samtal som leder till högre kvalitet i det jag gör;  det räcker gott som argument för mig.
Jag vill höra goda idéer från alla håll.

Jag vill utbilda. Jag vill lyssna. Jag vill samla på goda idéer.  Vad vill du?