Är skolan svaret på frågan? av Jonas Johnsson

Posted on 1 juli, 2015 av

0


Publicerades först här

Vad menar du nu? Är skolan svaret på frågan? Vilken fråga? Du kan väl inte ställa en sådan fråga?

Vad är det skolan behöver för att kunna utvecklas? Jag tror att skolan behöver arbetsro. Vi behöver få lugn och ro för att arbeta med det vi ska arbeta med och inte göra en massa andra saker. Vi behöver politiker som ser till att skapa ramar och förutsättningar för skolans verksamhet. Vi behöver en kringorganisation som stöttar skolan och dess lärare så att skolutveckling kan ske på varje enskild skola. Vi behöver politiker som LITAR på professionen i skolan. Vi behöver rektorer som står upp för de styrdokument som vi har inom skolan.

Hur ska vi göra då? 

IMG_43861. Borgfred för skolan
På nationell nivå behöver våra politiker komma överens om hur skolan ska se ut. Politiken ska inte använda skolan som slagträ eller som karriärsstege och söka populistiska poäng. Vi kan ta utspelen som både fd utbildningsminister Jan Björklund samt statsminister Stefan Lövén har gjort kring mobiltelefoner i skolan. Här söker man snabba poäng hos de röstberättigade men man går in på detaljnivå för att styra skolan. Vi har rätt goda möjligheter i Skollagen idag att kunna omhänderta föremål som stör undervisningen.

Det handlar om att vi lärare behöver hänga med i utvecklingen samt lära eleverna hur vi använder oss av t ex mobiltelefonerna i skolan. Vi behöver få eleverna att förstå att en smartphone är ett bra arbetsverktyg som de kan använda sig av. Vi behöver lära eleverna att kritiskt granska källor. Precis som UR Pedagogerna gör under Almedalsveckan där de har elever som intervjuar politiker om källkritik.

2. Lita på professionenIMG_4336
Många politiker och personer på förvaltningsnivå litar inte på professionen i skolan. Det visas tydligt i olika utspel som görs. Framförallt visade Jan Björklund och fd finansminister Anders Borg att de inte litade på professionen i flera olika uttalanden. Lärare har en god utbildning och många lärare har även valt att läsa fler kurser på universitetsnivå för att kunna vidareutveckla sig. Lita på professionen när de talar om vad som behövs. Vi är närmast eleverna och ser vad de behöver. Lita även på rektorerna att de gör ett bra arbete. Det är viktigt att det finns tillitsfulla relationer mellan lärare, mellan lärare och rektor men även mellan rektorer/lärare och politiker.

3. Låt de statliga styrdokumenten styra skolan
I Skolinspektionens rapport Från huvudmannen till klassrummet – tät styrkedja viktig för förbättrade kunskapsresultat ser vi att många huvudmän sätter upp egna mål för verksamheten. Många gånger leder dessa mål till att man sänker de nivåer som är satta i läroplanen och i Skollagen. Hur tänker man då? Hur kan man sänka målen som staten har satt upp? Jag har läst ett antal olika kvalitetsredovisningar i en stor kommun i Sverige där man satt lägre nivå än 100% på måluppfyllelsen. Hur går det ihop?

 Vi ser i våra granskningar att många huvudmän skapar egna visioner och mål som ligger utanför de nationella uppdraget för skolan. I praktisk handling innebär det att de statliga kraven underordnas den kommunala prioriteringen, vilket får till följd att vissa statliga mål sorteras bort och nationellt satta målnivåer sänks. (Skolinspektionen 2014-11-14)

IMG_4111Låt oss arbeta med det vi ska i skolan. Planera, genomföra och utvärdera undervisning. Låt oss få arbeta med det som står i Lgr 11 och i Skollagen. Hitta inte på en massa andra mål som gör att fokus styrs bort från det uppdrag vi har i skolan.

Skolans uppgift är att låta varje enskild elev finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att ge sitt bästa i ansvarig frihet. (Lgr 11 s. 7)

Vi behöver se till att varje enskild elev i skolan får rätt förutsättningar och möjligheter att nå så långt som de bara kan. Genom att vi ställer frågorna Varför skola? och Är skolan svaret på frågan? kan vi se till att föra upp diskussionen om skolan till en nivå där vi ser utvecklingsmöjligheter i stället för att peka ut allt som är dåligt i skolan. Ja, det finns det som behöver förbättras rejält inom skolsystemet men tyvärr får dessa delar alltför stort medialt utrymme. Vi behöver vända den negativa diskussionen om skolan till något positivt.

Läs gärna Jan Bidners inlägg på Skolvårens blogg, Skolan är död – leve skolan!

Hör av dig om du vill träffas för att prata skola och skolutveckling under veckan som kommer i Almedalen. Du når mig på:

Twitter: jonastheteacher E-post: jonas@jonastheteacher.se

Våra Walk’n’talks:

 

Onsdag 1/7 kl. 10.00 Fenomenalen Science Center

Torsdag 2/7 kl. 16.00 Fenomenalen Science Center

Vår workshop ”Är skolan svaret på frågan?”

Fredag 3/7 kl. 9.00-12.00 Workshop ”Är skolan svaret på frågan?” Fenomenalen Science Center

Hur kan du vara med och påverka?

Klicka in dig på #Skolvårens hemsidaskolvåren_orig

Posted in: #afkAlmedalen15