Är skolan svaret på frågan? Och vilken är frågan? Varför SFI?

Posted on 27 juni, 2015 av

0


Inför #afkAlmedalen15 har #skolvåren frågat ett antal samhällsintresserade människor om de vill göra sin text omkring årets Almedalsfråga: Är skolan svaret på frågan?

Detta var deras ingång:

”Är skolan svaret på frågan” …och vilken är frågan?

#Skolvåren kommer till Almedalen för  tredje året i rad. I Almedalen samlas människor som är samhällsintresserade. Skolan förväntas vara lösningen på många av samhällets utmaningar, men vilka är utmaningarna och vad blir då svaret? Är dagens skola rätt för att möta de behov som finns i samhället? Eller behöver vi gemensamt komma fram till ett annat svar? Vilket blir då det svaret?

Vi vill bjuda in Dig att bidra med dina kloka tankar kring denna frågeställning. Är du intresserad kan du göra det genom att skriva om dessa tankar eller spela in en film (du väljer) och låta oss dela med oss via Skolvårens blogg.

Ditt bidrag kan du skicka till oss: skolvaren@gmail.com

Vår nästa gästbloggare är: Anna-Karin Bengtsson, Legitimerad SFI-lärare, Flippad dataintresserad, iPadkunnig lärare med 12 år i yrket.

Anna-Karin B

”Jag skulle så gärna vilja ha varit på Almedalen i år med men det gick tyvärr inte.
Varför? Därför att jag undervisar. Undervisar mitt i sommaren? Ja jag arbetar med SFI och vi har skola nu. Vi erbjuder eleverna undervisning hela året.

Hur får mina elever ett bra språk? Hur arbetar vi med svenskan så att eleverna kommer ihåg det de lärt sig? Hur tränar vi så att eleverna kan uttala så att eleverna blir förstådda?

Hur skapar vi skolutveckling inom SFI på riktigt. Hur går vi på djupet med språket? Hur får jag igång en process som skapar ett språk? Hur får vi en situation av språkinlärning på riktigt?

Om vi hade svaret på alla frågor vore det ju ingen konst. Metoder och inlärningsstilar i all ära men inlärning handlar om något djupare. Mötet mellan elever och elever som ger energi. Som skapar samtal på svenska. Mötet som skapar dynamik och energi. Men även mötet mellan lärare och elev. Undervisning som skapar delaktighet och engagemang från båda håll. Det säger liksom klick. Inlärning uppstår. Delaktighet och deltagande i övningarna och lektionerna ger resultat. Ett språk skapas som blir elevens. Elevfokus och elevdelaktighet är nyckelord. En engagerad och kunnig lärare är förutsättningen.

Så varför SFI?

Så här tänker jag. Syftet med vår skolform är att ge eleverna ett språk som de har nytta av. Ett språk som fungerar även utanför skolan. Språket som öppnar upp för ett nytt liv i Sverige. Svenskan som skapar vägar till nya vänskaper.”

Anna-Karin Bengtsson SFI-lärare

Posted in: Uncategorized