Varför Almedalen 2015?

Posted on 14 juni, 2015 av

1


Demokrati, påverkan och förändringar

Man kan undra om det står rätt till i huvudet på denna lärare, hon som just gått på sommarlov efter ett tufft och roligt läsår med 45,5 timmars arbetsvecka. Hur i hela friden kan hon välja att åka till politikerveckan i Almedalen och prata skola och lärande en hel vecka?

Jo, jag ska berätta varför. Jag ska förklara hur jag tänker. Jag tror på fullaste allvar att utbildning är det bästa vapnet vi har för att förändra världen, precis som Nelson Mandela sagt (Nobels fredspris 1993) eller ett barn, en lärare, en bok och en penna  kan förändra världen som Malala Yousafzai (Nobels fredspris 2014) säger. Dalai Lama, Martin Luther King, Rosa Parks, Demond Tutu och flera andra stora förändrare av vår värld visar alla att all förändring börjar med en enda människas val, en enda persons ställningstagande. Jag vill vara med och förändra. Jag tror på en värld där alla är lika värda men med olika funktions-uppsättningar. Men ensam klarar man inte av att genomdriva stora förändringar. Vi är helt enkelt bättre tillsammans. Några är bra på att dra igång saker, andra på att förvalta och organisera, någon knyter ihop säcken och tillsammans kan vi så mycket mera än varje enskild person skulle kunna klara. Men någon måste börja.

Jag vill starta en våg av positiv press kring skolan. Där goda exempel och framgångsfaktorer lyfts fram, premieras och får någon annan att tänka till.

Jag vill ställa frågor som får människor att tänka att skola och lärande är en möjlighet inte ett hinder.

Jag vill återerövra alla pedagogers självkänsla och arbetsglädje, jag vill ge alla elever, varenda en de bästa möjliga livschanserna.

 

Jag åker till Almedalen för andra året på rad. I fjol var jag där för att se och lära. I år är jag där för att ställa frågor, sprida positiva intryck av skolan och starta en förändring. Tillsammans med mina vänner i Skolvåren vill jag vara med och bygga för ett framtida Sverige där alla får plats, syns och räknas. Inte bara i samhället utan också i skolan.

I läroplanen står att vi i skolan ska fostra demokratiska medborgare. Det är mitt uppdrag. Därför vill jag vara mitt i det demokratiska arbetet, påverka och  förändra.

 

Vi ses i vimlet i Almedalen, både live och på sociala medier
@ses1549 Susanne Jönsson Pedagog                            @skolvåren www.skolvaren.se

Posted in: Uncategorized