Alla kan!

Posted on 20 april, 2015 av

0


Vanessa Andersson gästbloggar på #skolvåren:

Mitt namn är Vanessa Andersson. Jag är 16 år, på min fritid är jag i stallet och sköter om min ponny helt själv. Vi håller på att lägga upp en SM- satsning i hoppning. Jag driver dessutom en blogg. En blogg som jag debatterar på, delar mina åsikter och framförallt vill förmedla att: alla kan, om de verkligen vill! (vanessaandersson.se). Jag går mitt första år på gymnasiet och i framtiden vill jag bli journalist vid sidan om min elitsatsning i hästhoppning.

För ett par dagar sedan så skrev jag en debatt för en tidning. Där jag ville berätta hur många av dagens ungdomar känner sig idag. Debatten blev stor, och väldigt många har delat artikeln vidare och framförallt har många hållt med. Det var verkligen kul att se att debatten blev så stor. Jag tycker det tyder mycket på att en förändring måste ske! Jag har både fått fina ”tackmail” över att någon äntligen tog upp problemet. Jag har också tagit emot en del kränkande mail. Någon hoppade på mig personligt och tyckte inte jag hade rätt till att klaga när jag hade häst. ”Ett rikemansbarn som du har väl knappast något att klaga på” var något som kom upp väldigt ofta i hens text. Jag tycker det är väldigt tråkigt. Jag ska inte behöva skylla på mig själv för vad jag valt för intressen. Inte heller kan jag hjälpa min familjs ekonomi. Samtidigt förstår jag folks ilska. Man borde inte klaga på skolan. Det är underbart att vi får denna möjligheten som vi får med gratis skola. Jag är väl medveten om att det finns miljoner med barn som skulle göra allt för att gå i skolan. Det är ett känsligt ämne att diskutera skolan. Men det betyder inte att vi inte får lyfta fram skolans brister. Artiklen blev stor av en anledning. Många ungdomar som delade texten instämde, ungdomar har taggat sina vänner i olika länkar till artikeln med ”hon beskrev just mitt liv”, ”vi borde skicka in denna till vår rektor så de fattar hur vi mår”, ”denna tjejen måste lyftas fram mer, det är fler än bara hon som tycker så”. Jag har sen artikeln skrevs fått massa svar i tidningen. Ett nytt varje dag och även ett från skolverket. De skrev på ett bra sätt tillbaka och jag uppskattar det. Det känns verkligen kul att de såg mitt rop på hjälp.. Förhoppningsvis påverkar jag nästa beslut som tas hos dem.

Som jag tidigare skrev har jag fått många mail. En del av dem innehöll även massa läxhjälp! Jag tänkte dela med mig utav dem så blir det kanske lättare för några av er. Youtube har många par klipp. Jag blev tipsad av orka plugga. Där finns bra förklaringar och ideer. Man blir peppad och den sidan gillar jag skarpt. Samt denna sidan: http://gy.orbin.se/matematik/  Även lite fler klipp som jag blivit tipsad om är dessa tre som man kan söka upp på youtube: Sir Ken Robinson: Do schools kill creativity?, Sir Ken Robinson: Bring on the learning revolution!, Hackschooling makes me happy: Logan LaPlante. Även att läsa igenom texten en gång samt frågorna, därefter åka till för min del stallet och jobba av mina timmar där (eller annan sport om man har det) och under den tiden tänker man på frågorna, Kan jag besvara dom i mitt huvud under tiden? Det sparar man även mycket tid på. Att läsa böckerna på bussen funkar för mig. Jag pendlar ungefär mellan 40 min till 1 timme och 20 minuter. Den tiden är värdefull!

Jag hoppas det kan komma till användning. Att fler verkligen orkar plugga och orkar ta sig igenom skolan. Den är viktig för våran framtid. Jag vill också lyfta fram att skolan inte ska ta över våra liv. Vi måste vara människor. Umgås med vänner, lämna plugget en dag och göra något helt annat. Det hjälper, jag lovar!

/Vanessa Andersson

Posted in: Gästbloggare