Spännande spinn off på #afkUmeå

Posted on 27 februari, 2015 av

0


Under #afkUmeå gästades vi av 4 lärarstudenter under #PedagogiskPubUmeå. Vi är glada över att nå ut till de studenter som nu lägger ner tid och omsorg på att utbilda sig till lärare och som har tagit ett beslut om att göra sitt bästa med att förändra den negativt mediala bild om det vi idag kallar ”skolan”. Här kom ett mail från en av dem, Isabell Uhlin som även titulerar sig en ”Rebel Learner”

”Ibland kan det kännas som det inte finns en verklighet utanför universitetets väggar. Den finns i böckerna, i forskningen, att pröva något nytt känns emellanåt orimligt och Gud förbjude den (utom en viss före detta utbildningsminister) som argumenterar utan att ha statistiken och forskningen i ryggen. Ibland, några enstaka gånger får vi uppleva verkligheten på ett helt annat sätt, genom VFUn. Då får vi chansen att omvandla teori till praktik. Då får vi chansen att pröva nytt, misslyckas, reflektera och göra om. Men det är långt mellan gångerna och oftast sitter en på sin kammare och läser inför en tenta. Vi fnissar åt att kursen Bedömning för lärande examineras på det enda sätt universitetet verkar känna, som vi får lära oss är den sämsta av inlärningsmetoder, i en stor tentasal med provvakter. Motivationen och inspirationen är … ibland någon annanstans och verkligheten lååångt borta. Det utbildningen inte kan ge, det får en hitta någon annanstans. Här kommer sociala medier in i bilden, mer specifikt skolvärldens favoritmedium: Twitter. Är en student som ramlat mellan stolarna i flytt mellan universitet behöver en emellanåt få pepp från annat håll. Jag hittar den oftast genom Rebel Learners som utökat mitt nätverk inom skolvärlden från obefintligt till enormt. Genom Rebels fick jag kontakt med Ninna och Skolvåren som bjöd in mig, och mina fellow lärarstudenter, till Pedagogisk Pub i Umeå. Träffa verksamma lärare? Som är en del av verkligheten? Ja, tack. Det kan ju tyckas underligt att en lärarstudent suktar efter detta – mera skolsnack. Men faktum är att få chansen att prata skola med verksamma lärare i friare former, utan att det sker under en praktikperiod eller i relation till en ny PISAmätning med personer som inte är verksamma inom skolvärlden är ganska sällsynt. Så föll det sig så att jag tog med mig några av mina vänner och gick på Skolvårens första Pedagogiska Pub i år. Min erfarenhet från Rebels är att vi som ska bli ämneslärare har mycket att lära av lärare för andra åldrar och därför är det extra roligt att komma in i ett sådant här sammanhang. Att hela tiden träffa sina likar, både på universitetet och på VFU, ger inte mig som student alla de perspektiv som är möjliga att få på undervisning och inlärning. Det finaste med Pedagogisk Pub är att få dela erfarenheter med varandra. Så även denna kväll. Efter ett tag hamnar jag bredvid en lärare som berättar om sina VFU-studenter. De kommer från andra sidan jorden. De har alltså kommit till en skola utanför Umeå för att göra sin praktik. Det tar ett tag innan polletten ramlar ner för mig. Om de nu är här, då borde väl jag kunna vara där? Göra min praktik i Australien? Ja, visst? Visst skulle det kunna gå?! Under helgen som gick efter den Pedagogiska Puben skickades det mail och pratades med vännen som bor i Melbourne. Det var ju för sent för att söka inför höstterminen 2015 men en är väl dum om en inte gör ett försök? Vännen i Melbourne hejar vilt på och familjen här hemma likaså. Jag och studievägledaren bokar in ett möte redan veckan därpå och jag får all information och alla blanketter som ska fyllas i. Nu, några veckor senare, med ifyllda blanketter och godkänd ansökan är det alltså färdigt att jag ska göra min VFU i höst utanför Melbourne, Australien. På andra sidan jorden. För bara några veckor sedan existerade inte den här möjligheten för mig, jag visst inte ens att det var möjligt. Så tack Twitter som tar mig ut i verkligheten. Den riktiga verkligheten. Isabell Uhlin, Rebell och ämneslärarstudent i Samhällskunskap, Engelska och Sociologi”IMG_20130208_103155

Vi i Back Office önskar dig stort lycka till och hoppas såklart att vi får lov att följa din resa genom uppdaterade gästbloggsinlägg här hos oss!

Posted in: Uncategorized