Lottis Isaksson: Resande kunskap

Posted on 22 november, 2014 av

0


Dagens gästkrönikör: Lottis Isaksson, lärare på Svenska skolan Teneriffa.

Jag har med intresse följt debatten i svensk media kring att ge elever ledighet för att resa. Jag och min familj har valt ett alternativt liv då vi älskar att resa, vi älskar att lära oss nya saker och vi brinner för skola och undervisning. När min yngsta dotter var ett år och den äldsta var fyra år började vårt nya liv som många betecknar som modigt och spännande, för oss är det inget konstigt utan det är vår vardag.

Vi flyttade till Thailand och bodde på den välkända ön Koh Lanta och jag jobbade på en av de svenska skolorna där. Vi träffade många människor som hade tagit en paus eller en ”thaimout” som det lite ordvitsigt kallas. Många av dessa familjer behövde verkligen detta då ekorrhjulet snurrade så fort så att de nästan sprang in i den kända väggen. Vi hade ett fantastiskt år som gav oss mersmak. Vi landade ett år i Sverige för att inse att livet kunde vara så mycket mer än att hämta och lämna på förskolan. Vi sökte oss iväg och hamnade i ett helt annat land med helt andra förutsättningar och liv. Under 4 år bodde vi i Riyadh, som är huvudstaden i Saudiarabien. Åren där gav oss en fördjupad kunskap om islam och en helt annan livssyn än den som sitter i vår svenska ryggrad.

Efter 4 år i Riyadh drog vi vidare för att leva i ytterligare ett nytt typ av samhälle. Sedan några månader tillbaka bor vi på Teneriffa och vi arbetar på Svenska skolan här. De elever vi tar emot här stannar en kortare eller längre tid och alla tar ett gigantiskt utvecklingssprång både i sin kunskapsmässiga och personliga utveckling.

Under de år vi levt utomlands så har vi utvecklats enormt som familj och som människor. Den äldsta dottern är idag 9 år och hon har under sitt liv redan besökt 25 länder och jag måste säga att jag aldrig har träffat ett mer allmänbildat jämnårigt barn än henne. Våra resor har lärt henne om livet, om människor och olika kulturer. Hon har i och för sig knappt missat en enda skoldag under sitt liv. Även om hon hade missat en hel termin under sina 9 år i grundskolan så kan jag lova att hon skulle klara sina vidare studier och sitt liv på ett ypperligt sätt med all den kunskap hon gagnat sig genom att få upptäcka världen.

Jag tycker att arbetet vi gör i skolan är extremt viktigt. Jag vill att barnen ska få undervisning, jag vill att de ska lära sig mängder av viktiga saker som finns skrivna i vår läroplan. Jag vill också att de ska lära sig sådant som inte finns skrivet i vår läroplan, sådant som vi i den svenska skolan inte kan lära dem.

Jag har haft kollegor som beklagat sig över att utlandsfödda elever åker en längre tid till sina hemländer för att de tappar så mycket av sin svenska. Jag har aldrig hört någon av dessa lärare säga att de är glada för att barnen fått ”boosta” sitt modersmål och värna om sin kultur, träffa sina släktingar och utveckla sin identitet. Vi måste titta på hela individen vi har framför oss. Vad kommer dessa resor ge individen?

Det mina resor har gett mig mest är att jag har fått ställa den svenska normaliteten och mina fördomar i ett hörn och skämmas. Pyttelilla Sveriges normalitet är mycket onormal i resten av världen. Varför ska vi beröva det uppväxande släktet en möjlighet att lära sig om världen? När de kyliga främlingsfientliga vindarna blåser i Sverige borde vi bekämpa det genom att låta våra elever få uppleva mångfald och lära sig att uppskatta dessa skillnader.

Hur mycket lär sig egentligen barnen om europa och världen när de läser det sittandes vid skolbänken? Lärande ska vara upplevelsebaserat, då har man ju faktiskt lärt sig något. Tänk vilken lärdom att få ha trampat vin på en spansk vingård, mjölkat kameler och druckit skummande varm kamelmjölk, plockat oliver i en grekisk olivlund, snorklat med färggranna fiskar i Maldiverna, sett gatubarnen i Nairobi tvätta sina kläder i avloppsvattnet, skumpat omkring på savannen för att leta efter The big five eller vad det nu kan vara man får uppleva på sin resa.

Så kära svenska rektorer som inte beviljar era elever ledighet för en utlandsresa, fundera på vad det är ni berövar eleverna.

Lottis Isaksson, lärare på Svenska skolan Teneriffa

Posted in: Gästbloggare