Rebecka Koritz: Upprop: Att skapa världens bästa skola!

Posted on 22 oktober, 2014 av

0


Krönikör: Rebecka Koritz.

Rebecka skolvåren

Det finns några saker som jag anser totalt sätter stopp för en vidare utveckling av skolan:

  • Blockpolitiken: denna eviga för- och emotmentalitet där beslut byggs på ideologier istället för erfarenhet, kunskap och forskning, och dessutom fattas och rivs upp stup i kvarten utan en enda tanke på en långsiktig framtid.
  • Okunniga (och ibland även maktfullkomliga) politiker som saknar tillräcklig kunskap om skola, utbildning, in- och utlärning och hellre vänder kappan efter vinden och fattar verklighetsfrånvända beslut som inte har någonting att göra med vare sig vad vårt samhälle kommer att erfordra i framtiden eller vad våra barn och unga egentligen behöver.
  • Ekonomin får styra istället för behoven
  • En isolering och stigmatisering av de yrkeskunniga professionella som varken konsulteras eller bjuds in till seriös diskussion om hur vi kan gå vidare och vad som behövs för att göra det.
  • En förvirring mellan begreppen ”allas lika värde” och ”vi är alla likadana”:
  • för om vi talar om ”en skola för alla”, så måste det verkligen innebära att ALLA vill vara där och har förutsättningar att både trivas och lära sig och utvecklas i den miljön. Inte att ALLA måste gå där bara därför att.
  • En total brist på insikt i VARFÖR vi ens har eller behöver skolan.
  • Det faktum att vår förförståelse av själva ordet ”skola” är så förlegad och snäv att vi inte kan se allt det otroligt fantastiska en skola skulle kunna vara

Sverige är världsbäst på att prata i medmänskliga termer. Men där stannar det tyvärr när det gäller skola. Precis allt ovan hindrar oss från att gå vidare. Och om inte politikerna hittills har haft vett på att bjuda upp oss som vet och kan till dans, så är det kanske dags att vi gör det?

Gustav Fridolin: vill du dansa med oss? Vill du vara med och skapa ett proffsforum med målet att skapa världens bästa skola? Ett forum bortom blockpolitikens snäva värld, där vi kan vara tillåtande och öppna inför gamla, nya, fungerande och galna idéer, där vi kan brainstorma fram världens bästa skola, en skola för alla – inte på pappret, utan på riktigt.