Rebecka Koritz: Efterlyses – passion för skolan

Posted on 17 september, 2014 av


Krönikör: Rebecka Koritz.

Rebecka skolvåren

I tre timmar har jag nu suttit och försökt komma på något inspirerande att skriva om.

Men det inspirerar bara marginellt att 87 är mer än 13.

Och visserligen andas jag lättare av att tänka på att Björklund är ute ur leken. Kanske kan vi äntligen få ett slut på allt tjat om hur viktigt PISA är och slippa undersökningar som trixats till för att passa beställarens åsikter.

Men vad följer nu? Vad blir nästa steg?

Innebär ett maktskifte att vi nu på allvar kommer att kunna fokusera på Varför skola?

Även om jag hoppas det vet jag att det inte är något som sker automatiskt. Det krävs inte bara mod att ta tag i den frågan. Det krävs också att man är nyfiken, kunnig och insatt. Och det krävs passion.

Passion för skola och utbildning.
Passion för inlärning och utlärning.
Passion för kreativitet och nytänkande.
Passion för hur hjärnan utvecklas och hur det påverkar vad eleverna behöver.
Passion för barn och ungdomars rätt att utvecklas på sina egna villkor.
Passion för att alla barn oavsett var de kommer ifrån eller var de bor ska få tillgång till världens bästa skola.
Passion för hur den skolan skulle kunna se ut.

Listan skulle kunna göras hur lång som helst. Så nu håller jag tummarna för att vi får en fantastisk utbildningsminister. Det vore väl ändå på tiden?

Posted in: Uncategorized