Malin Engelbrektsson : Föräldratips

Posted on 25 augusti, 2014 av

0


20140512-082542.jpg Foto: Pernilla Löfgren

Krönikör: Malin Engelbrektsson

I tider då många barn börjar skolan igen går en del föräldrar med oro i magen. Är du en av dem vars barn är utsatt för mobbning? Då kan de här tipsen vara något för dig.

1. Ta kontakt med lärare, kurator och rektor innan skolstart. Barn som är utsatta för kränkningar behöver en stadig och trygg förälder. Nu när det är skolstart och sommarlovet lidit mot sitt slut kan det därför vara bra för dig, med ett utsatt barn, att förbereda för plugget. Eftersom skolledningen börjar jobba några veckor innan skolstart, bör du som förälder ta kontakt med ditt barns mentor, eller annan personal som det känner förtroende för. Prata med valfri lämplig person och tala om hur du och barnet känner inför den nya terminen. Då blir det enklare för samtliga parter att få en öppen kommunikation, och på så vis kan ni lösa eventuella problem som kan uppstå vid starten.

2. Lägg upp en strategi. När du som förälder tagit kontakt med någon på skolan, se till att noga lägga upp en strategi tillsammans. För att skolstarten ska bli så trygg och bra som möjligt för alla inblandade, kan ni komma överens om olika tillvägagångssätt som kan hjälpa barnet att orka gå till skolan och känna sig trygg där. Det kan exempelvis vara att barnet har tillåtelse att gå hem från skolan om mobbningen blir för jobbig en viss dag, eller att det får ta en paus hos skolsköterskan.

3. Peppa varandra. Oavsett om du och ditt barn har en bra, eller mindre bra, kommunikation är det alltid bra att försöka peppa varandra. Ni är båda utsatta och lider av en fruktansvärd situation, fast ni är påverkade av den på olika sätt. Ta en fika på stan, eller gör något socialt och aktivt ihop, och peppa varandra. Gå igenom er upplagda strategi, vad personalen på skolan sagt och blicka långt framåt – planen ska räcka så långt som det bara går. Om ni vill kan ni skriva ner en lista med positiva saker som det nya skolåret kan erbjuda, då ges en överblick av saker att se fram emot. Sätt sedan upp denna lista på kylskåpet där ni kan se den varje dag, och kryssa för varje punkt som blir uppfylld. Längs vägens gång kan nya punkter alltid tas bort eller läggas till.

4. Prata om oron. Dagarna innan första skoldagen kan det kännas pirrigt för er båda, men tänk då på att prata om era känslor. Är det oro som spökar någonstans i kroppen? Berätta det! Tala ut om allt som bekymrar er och lätta på trycket – det hjälper.

5. Var aktiva och hitta på roliga saker. Att hitta på roliga saker tillsammans är det bästa sättet för att låta tankarna hamna i viloläge. Åk till ett badpalats, testa på ridning, bowla eller träna med varandra som sällskap. Finns det någonting ni inte hunnit göra i sommar, gör det nu! Om ni passar på att utnyttja den sista lediga tiden kan er relation dessutom växa.

Malin Engelbrektsson

Föräldratips! En bra dialog med ditt barn stärker ert band. Om er kontakt är lite ringrostig kan du försöka inleda konversationer om vardagliga saker, rätt så ofta, när förtroendet sedan är vunnit kan du gräva lite djupare i barnets mående (som det kanske inte vågar prata med någon om). Det är viktigt att visa att du finns där om det behövs, även om det alla gånger inte är lätt.Visa din närvaro, var uppmärksam på signaler som kan tyda på att mobbarna gjort återbesök hos ditt barn och agera direkt om magkänslan säger att något inte stämmer. Var som en hök, bli en hök, men ge samtidigt andrum.

Posted in: Uncategorized