Rebecka Koritz: En serie om skolan i Mexiko: inledning

Posted on 13 augusti, 2014 av

0


Krönikör: Rebecka Koritz.

Rebecka skolvåren

Mitt i idétorkan (som råkade sammanfalla med den svenska värmeböljan) blev jag ombedd att skriva en bloggserie om det mexikanska skolsystemet som kontrast till det svenska, för Skolvårens följare.

Det är en utmaning, för trots att jag bott över elva år i Mexiko är det massor som jag inte förstår i detta komplexa land, med så många olika kulturer och etniska grupper samt ett historiskt arv som i mångt och mycket gör det till raka motsatsen av ett relativt lugnt och homogent Sverige.

Det underlättas inte heller av att Mexiko, som är över fyra gånger större än Sverige till ytan, består av 31 delstater och att det finns vissa federala lagar och många andra lagar som är delstatliga – vilket gör det fullkomligt omöjligt att generalisera.

Och trots att jag älskar mitt nya hemland och alltid gör mitt bästa för att lyfta fram Mexikos fantastiska positiva sidor, är det svårt att inte låta raljerande och dryg just när det handlar om ett totalförlegat skolsystem som så uppenbart motarbetar kritiskt tänkande och demokrati.

När jag nu ger mig i kast med utmaningen vill jag att du som läsare ska veta att jag är medveten om att jag inte vet allt, att jag har avsikten att göra mitt bästa för att beskriva min bild av det system jag har fått möjligheten att observera på relativt nära håll i delstaten Oaxaca i sydöstra Mexiko – samt att det jag skriver om ofta kommer att handla om just situationen i Oaxaca.

Och det kanske inte är så dumt trots allt eftersom Oaxaca ligger näst sist på den nationella listan av delstaternas utbildningsnivå och dessutom har en flera decennier lång tradition med ”upproriska lärare” vilket gör temat skola och utbildning ganska hett härborta. Därför är det här jag tänker börja.

Hoppas att du vill följa med på resan och att du får behållning av inläggen!