Rebecka Koritz: Flumskolan?

Posted on 30 juli, 2014 av

1


Krönikör: Rebecka Koritz.

Rebecka skolvåren

Det är så många som talar om flumskolan att jag var tvungen att langa iväg ett tweet bara för att fråga var begreppet har uppstått och vad som egentligen menas med det.  Det låter så självklart och vedertaget att man knappt vågar ifrågasätta det.

Fick en del respons, intressant sådan som alltid, men jag blev inte mycket klarare över vad som menas med flumskola, för det verkar råda väldigt olika meningar om vad det syftar på. Rent allmänt hängs Jan Björklund ut som den som har myntat begreppet. Jag vet inte om det är sant eller inte. Det är ju väldigt lätt att beskylla karln för både det ena och det andra.

Någon sa att flumskola syftar på när man i undervisningen använder sig av en pedagogik som inte är vetenskapligt beprövad. Då blev jag alldeles kall inombords, för jag tänkte att mina egna undervisningsmetoder är något jag utvecklat via erfarenhet och en massa ”trial and error” – det vill säga vad fungerar och vad fungerar inte (man lär sig snabbt – elever är utmärkta lärare!). Men inte fick jag lära mig en ”beprövad vetenskaplig metod” på ILU i Uppsala.  Och den lärarutbildningen jag utexaminerades ifrån råkar vara en av de bästa utbildningar jag gått – och jag har gått många, jag kan jämföra och vet vad jag talar om.

Som lärare såg jag inget flum under min tid i den svenska skolan. Jag stötte heller inte på några flumskallar till lärare. Majoriteten av mina före detta kollegor var fantastiskt hängivna sitt yrke, proffs som var helt klara över vad deras uppdrag som lärare gick ut på.

Det mest flummiga jag utsatts för, var när kommunalpolitikerna kom och lade sig i hur jag och de andra lärarna skulle undervisa. De hade en väldig massa åsikter om hur vi kunde göra det bättre – utan att ha en aning om hur vi redan arbetade, och utan att visa sig det minsta intresserade över att ta reda på det heller. De ville spara pengar. Inte lösa våra problem.

Våra problem handlade om tidsbrist, för stor arbetsbörda, för många ansvarsområden, en nedsliten och ofunktionell arbetsplats, för få resurser och noll förståelse för vår situation. Men eftersom kommunalpolitikerna hade uppfattningen att vi inte visste vad vi höll på med, trodde de att de kunde lära oss att göra vårt jobb bättre. De var övertygade om att vi bara var inkompetenta och ineffektiva. Men de ”metoder” de ville pådyvla oss, hade ingenting med verkligheten att göra. De skulle aldrig kunnat  fungera i praktiken så som kommunalpolitikerna i teorin hade fått för sig.

Det om något var flummigt.

Jag säger inte att det inte finns flummiga lärare. Jag säger inte heller att det inte finns/funnits flummiga metoder inom skolan.

Allt jag säger är att man inte kan dra hela den svenska skolan över en kam och anklaga den för att vara en flumskola. Det är orättvist, osant och en skymf mot alla de lysande lärare som jobbar där.