Rebecka Koritz: Lyft lärarna!

Posted on 23 juli, 2014 av

1


Krönikör: Rebecka Koritz.

Rebecka skolvåren

När jag arbetade som lärare, var det väldigt vanligt att folk jag träffade på frågade mig ”Varför finns det dåliga lärare?”.

Jag tyckte alltid att frågan var rätt korkad.

Så vitt jag vet finns det dåliga läkare, dåliga advokater, dåliga journalister, dåliga yogalärare, dåliga rörmokare, dåliga ministrar… helt enkelt fel person på fel jobb.

Det händer alltför lätt. Man gör något man tror att man vill eller tror att man måste göra, kanske på grund av dålig självinsikt eller kanske för att man inte tror sig ha något annat val. Vad vet jag?

Ett jag däremot är säker på, är att det inte finns fler personer på fel plats inom skolan än det finns inom andra yrken.

Tvärtom.

Därför att vara lärare är något av det mest utmanande jobb man kan ha med en aldrig sinande hög av mycket komplexa arbetsuppgifter. Det är väldigt svårt att stanna kvar om man inte har vad som krävs.

Alla lärare vet det.

De som inte vet, och som ägnar sig åt att dra alla lärare över en kam och kritisera dem, har aldrig någonsin undervisat.

Ibland önskedrömmer jag om hur man kunde påtvinga alla dessa självutsedda experter tvångsvikariat på minst ett år. Efter det skulle jag vara villig att lyssna på dem.

Det är dags att lyfta lärarna. Vara stolta och imponerade över deras styrka, mod, tålighet, uthållighet, flexibilitet, kreativitet, kunskap,  intuition, erfarenhet, empati, förmåga till blixtsnabbt beslutsfattande och multitasking, ledarskap – och inte minst deras kärlek och hängivenhet  till sina elever, våra barn.