#afkAlmedalen: Eva-Lis Sirén kickar igång en Walk n´Talk

Posted on 27 juni, 2014 av

0


Eva-Lis Sirén (@evalissiren), Lärarförbundets förbundsordförande, startar #skolvårens fjärde Walk n´Talk under #afkAlmedalen på torsdagen den 3/7 kl. 114.15-14.45. Kom och samtala om lärande och skola tillsammans med oss. Läs mer om här.

Nedan får ni ta del av några tankar från Eva-Lis Sirén:

Jag heter Eva-Lis Sirén och är lärare. Jag har varit lärare i 39 år. När jag skulle börja min utbildningsbana stod jag inför ett val. Jag hade kommit in både på tandläkarutbildningen och lärarutbildningen. Jag valde den utbildning som det var svårast att komma in på. Jag valde att bli lärare.

Det valet har jag aldrig ångrat. Att vara lärare är att ha Sveriges viktigaste yrke. Det säger jag inte bara för att jag själv är lärare. Utan för att det är så. För vi behöver någon som ger våra barn en bra start. Och det är läraren. Som går upp varje morgon, och möter eleverna, som om varje dag var den första. Någon som ser individen bakom varje ansikte, varje namn, varje läs- och skrivsvårighet och bakom varje ursäkt till varför läxan inte är gjord i tid.

Min hjärtefråga är språket, läsandet och skrivutvecklingen. Detta är grunden till allt annat i skolan och nyckeln till alla andar ämnen. Det är oerhört fascinerande att få vara med på resan ett barn gör när det upptäcker språkets värld och knäcker koderna.

Även om sommaren har kommit blåser oroliga vindar över skolan. Om bara sex år beräknas det saknas 43 000 lärare. Det kommer att påverka oss alla. Det hade inte varit något problem om det var så att läraryrket lockade fler. Tyvärr ser det inte ut så idag. Studenterna väljer bort läraryrket därför att andra yrken är mer välbetalda. Det är en av vårt samhälles största utmaningar. Vi behöver lärare.

För vad händer om ingen finns där för att tänka igenom varje lektion, för att göra den ännu lite bättre. Om det inte finns någon som letar efter nya sätt att inspirera, påverka och med hela världen som klassrum får våra barn att ställa en fråga till? Vad händer då?

Nej, det är ett scenario vi måste undvika. Det är precis därför som läraryrket måste bli attraktivt igen. Vi måste säkerställa en skola som är likvärdig för alla elever. Där alla blir sedda, oavsett om de behöver extra hjälp eller om de behöver utmanas på en högre nivå. Vi behöver lärare för att det är lärarna som får ditt barn att nå just sina mål. Och sen ännu lite till.

Skolfrågan är valets hetaste fråga. Men vi behöver någon som, oavsett hur debatterna rasar, fortsätter göra sitt jobb. Som aldrig ger upp. En lärare. Vetskapen om att det finns hundratusentals lärare som varje dag gör stordåd för både enskilda elever och för Sverige som nation får mig att orka ännu mer som ordförande för Lärarförbundet.

Läraryrket måste bli ett drömyrke igen. Sveriges elevers kunskapsresultat är beroende av att det finns många skickliga lärare. Som älskar det de gör. Och som får respekt för vad de uträttar.

Vi behöver lärare.

Eva-Lis Sirén

Ordförande Lärarförbundet

Posted in: #afkAlmedalen14