Elevröster: A B C D E F

Posted on 10 juni, 2014 av

3


Gästblogg från elev.

Jag är en tjej på 15 år som går i klass 8 på Östergårdsskolan. Jag har bra betyg på ungefär 250 poäng, men det betyder inte att det är lätt att få det.
Jag jobbar i skolan och hemma men ändå räcker det ibland inte till, hur jag än kämpar för det jag vill ha.

Det hade varit en stor skillnad ifall man blev bedömd efter det man var bäst på. Jag tänker mig att ifall man får alla A-nivå i kunskapskraven i exempelvis NO förutom ett kunskapskrav där man får E-nivå så får man D som slutbetyg. Inte konstigt att eleverna ger upp och inte orkar visa sitt bästa längre om man ändå ”bara” når upp till ett D.
Om man blir bedömd på det man är bäst på så får man en känsla att man är bra på någonting och vill fortsätta och det gör att man blir nyfiken och vill lära sig mer vilket leder till att man höjer sig i flera ämnen i de olika kunskapskraven.

Från mitt perspektiv så kan jag berätta att jag själv ibland blir trött och inte orkar jobba eftersom man vet att man inte kommer nå högre på grund av att man presterar sämre, exempelvis muntligt än skriftligt, vilket gör att man inte kan nå ett högre betyg.

Skolan ska vara ett ställe som man kommer till för att lära sig saker som man har en användning för i framtiden och inte ett ställe som gör att du inte känner för att kämpa. Men så länge som du blir bedömd utifrån det du kan sämst – så är det svårt att hitta den där lusten att kämpa!

Posted in: Uncategorized