Hata skolan, men ta vara på lyxen!

Posted on 9 juni, 2014 av

1


Krönikör: Malin Engelbrektsson

20140512-082542.jpg

I torsdags tog jag studenten. Det var en dag som jag hade väntat på, ja, i hela mitt liv. För det är ju så att den dagen du tar examen från gymnasiet väntar på dig från och med att du börjar dagis tills det ögonblicket du står dansandes, iklädd vit mössa och finkläder, på podiet inför flera hundra människor. Och jag kan lova er att det är en lyckligaste dagen i livet.

Det låter klyschigt, men ta vara på den lyx som skolan faktiskt erbjuder. Då menar jag inte den äckliga skolmaten, de oändliga läxorna och vetenskapliga rapporterna – utan tryggheten att kunna gå till en plats och lära dig saker. Det är ju dötrist, ibland (eller alltid), fast samtidigt har du hur många lov och lediga dagar som helst. Hur gött är inte det?

Dessutom kan du sjukanmäla sig utan att ha dåligt samvete för att du inte får någon lön om du stannar hemma en dag eller två. Okej, jag vet inte hur det är med er, men de ända gångerna jag mådde lite dåligt över att stanna i sängen och kolla film hela dagen var när jag visste att vi skulle få tillbaka betyg på ett prov.

Det ville jag inte missa (var en sådan där nörd som älskade att se vilket betyg jag fick på mina grejer).

Hur som helst, det här inlägget handlar egentligen inte om något stort problem i skolan, det är snarare en uppmuntran till elever att ta vara på skoltiden. Även om det känns som om skolan varar tills du blir pensionär och är inlagd på mentalsjukhus för att du börjat se demoner som hemsöker dig om natten, går tiden så jäkla fort. Tro mig, den dagen studenten är över kommer du önska att du kunde spola tillbaka i tiden.

Snälla, det gick för fort, jag måste bara få uppleva studenten en gång till!

Nu när jag sitter och skriver det här blogginlägget är det det enda jag tänker på. Om jag ändå kunde ta studenten en gång till..

Jag funderar också över livet: är jag officiellt vuxen nu? Hur kommer min framtid se ut? Hur ska jag få in tillräckligt med pengar så att jag kan försörja mig som egen företagare? När ska jag flytta hemifrån? När skaffar jag familj… nej, där får det fan vara stopp, haha.

Saken är den att skolan kommer aldrig ta slut, egentligen. För vet du vad? Livet är en skola. Varje dag, varje sekund, varje liten del av det liv du lever är som Hogwarts. Du lär dig att det finns människor som hatar och älskar dig, att jorden inte är platt, att du hade tur som tog det där steget och flyttade till Los Angeles eller att det du ville jobba med från början egentligen är rena skitjobbet. Du vill ju trots allt jobba som flygvärdinna.

Allt du lär dig i livet är magiskt. Du kommer förmodligen göra saker som du envist intalat dig själv att INTE göra, för att sedan inse hur fel du hade (klart du ska göra just det!). Så med det sagt, ta vara på skolan, en dag lär du se tillbaka och önska att du var ung och dum igen.

Posted in: Uncategorized