Stående krönikör: Rebecka Koritz

Posted on 4 juni, 2014 av

1


Rebecka skolvåren Sedan 2003 bor och verkar jag i södra delarna av Mexiko där jag för fem år sedan tog initiativet till att  starta en  annorlunda skola. Det blev upptakten till Papalotes: två små knoppande waldorfskolor. Bägge  skolorna existerar  fritt vid sidan av det traditionella systemet och drivs som föräldrakooperativ. Jag är  pedagogisk ledare för den ena  av dem.

Under dessa år har jag haft förmånen att tänka om, tänka nytt och tänka större kring skola, skolsystem  och  utbildning. Mycket kortfattat anser jag:

  •  Att vi måste fokusera på de fundamentala värderingarna som ligger till grund för dagens skolsystem,  inse att de  bygger på en förlegad människosyn och…
  •  Att det är dags att börja tänka i helt nya banor kring vad skolan ska vara till för – och för vem…
  •  Så att vi från grunden kan skapa en skola som ser radikalt annorlunda ut mot vad vi är vana vid:
  •  En skola som sätter elevens och inte samhällets behov först.

Mina samlade tankar kring möjligheterna att starta en ny slags skola och den spännande resa som det  innebär att göra just detta i ett så utmanande land som Mexiko, kommer snart att komma ut i formen av  en bok. Tills dess vill jag, genom mina bloggar, göra vad jag kan för att lyfta perspektivet och öppna upp för att våga ställa de stora frågorna, så att vi genom en gemensam diskussion kan börja finna vägen mot svaren. Varje onsdag kommer ni att kunna följa mina inlägg som gästkrönikör här på #skolvåren.

Jag som bloggar heter Rebecka Koritz, är fd språklärare, författare, föreläsare och pedagogisk visionär och jag brinner för möjligheten att transformera skolan och skolsystemet.