Post-val funderingar

Posted on 28 maj, 2014 av

0


Gästblogg av Erika Strömstedt (@Erikas1979).

 

Det är mycket jag funderar på dagen efter valet.

Då det stora ”missnöjet” visar sig starkt i hela Europa just nu så funderar jag på varför. Jag tror inte på att så många runt om i Europa är högerextremister. Det måste finnas en annan orsak till det växande missnöjet.

Är det så att vi som människor runt om i Europa är trötta på att bli lovade guld och gröna skogar fast inget händer, lovar de högerextrema mer? Eller är det så att många känner sig hotade av de öppna gränser som EU för med sig?

Hur som helst så har de extrema grupperna tydligen något som tilltalar många. Jag vill kunna förstå och ha förmågan att göra något åt det, men hur?

Det jag anser vara viktigt är att alltid ha ett demokratiskt synsätt. Vi kan inte vända ryggen till åsikter. Då går vi själva in i den odemokratiska fällan. Och dit vill vi inte.

Jag tror det också är viktigt att visa våra barn och elever hur vi kan agera demokratiskt. Att alla, oavsett åsikt får komma till tals utan hat och glåpord. Både höger och vänsterextremister har ett väldigt skrämmande hat och en väldigt fientlig människosyn. Växer deras sympatier så har vi snart ingen värld kvar. Vi måste visa kommande generationer att alla har rätt till en åsikt och ingen har rätt att bli i fråntagen den. Vi behöver inte hålla med och vi kan diskutera. Men det farliga blir när vi exkluderar. Då växer sig hat, våld och hot starkt.

Vår värld behöver inte mer extremism, vi behöver bildade och accepterande människor som kan omfamna oliktänkande.

// Erika Strömstedt

Posted in: Uncategorized