Inte till salu

Posted on 17 maj, 2014 av

1


Dagens gästblogg är skriven av Malina Abrahamsson.

Under sista veckorna av gymnasiet fick min klass besök av en kvinna som skulle lära oss om arbetslivet. Med självklar pondus och perfekt rödmålade läppar levererade hon tvärsäkra direktsvar på alla våra framtidsfunderingar. Hennes framgångsrecept var enkelt: var strategisk, framhäv dig själv och fundera på hur människor du möter kan gynna din karriär. YOU can do it! 

10 år senare går jag omkring i en bokhandel och min blick fastnar på titeln ”Du säljer”. Baksidan berättar att arbetslivet numera ställer höga krav på förmågan att sälja in sig själv och om man inte behärskar det blir det inget jobb – hur duktig man än är. Därför vill boken lära oss att satsa på personlig marknadsföring och hjälpa oss att stärka vårt personliga varumärke.

Och visst känns orden igen. Tidigare talade vi dock inte så mycket om den personliga marknadsföringen och det personliga varumärket, av den enkla anledningen att personer inte hade ett varumärke som kunde marknadsföras. De ekonomiska termerna var förbehållna prylar och produkter, men nu verkar en ny samhällsvind svept in och plötsligt kan allt säljas – till och med du. Du säljer – säger författaren och avfyrar ett bländande leende. 

Men stopp! Är det så här vi ska ha det? Har vi tänkt igenom snacket om det personliga varumärket? För mig framstår det nämligen som ett survival of the fittest-race i sin fulaste form, ett samhälle där vi reducerar oss själva till varor – varor som kan köpas och säljas och till och med kastas bort om de inte anses funktionsdugliga. Hur väl vi lyckas marknadsföra oss själva blir avgörande för hur väl vi lyckas stå oss i konkurrensen och hur mycket vi kan casha in. Ekonomin blir målet – människan blott ett medel. 

Och i ett sånt samhälle vill jag inte vara med. Jag accepterar inte spelreglerna som säger att den som har det starkaste personliga varumärket vinner. Istället vill jag ha ett samhälle där alla får plats och är betydelsefulla, oavsett införsäljningsskills. Ett samhälle som omfamnar svaghet och brustenhet och upphöjer gemenskap över självförhärligande. 

Så alla ni som jobbar inom skolan. När eleverna ska coachas inför framtiden kan ni väl skippa att bjuda in någon som ger lektioner i hur eleverna bäst ska sälja in sig själva eller hur de karriärsstrategiskt ska välja sina vänner? Bjud istället in någon som berättar för eleverna att de är bra, precis som de är. Att de inte är varor, utan människor. Att de faktiskt inte är till salu. 

Malina Abrahamsson

Posted in: Gästbloggare