”Det enda som räknas i Sverige’s f**kade skolsystem”

Posted on 11 maj, 2014 av

22


Jag heter Tilda men föredrar att kalla mig själv Tierda. Har egentligen ingen anledning så, let’s continue. Jag är 13 år och går då alltså i skolan, i sjuan för att vara mer exakt. Jag har en egen blogg och vloggar på YouTube. Jag fick en förfrågan via Twitter eftersom att jag hittade en konversation om skolan och skolsystem (fråga mig inte hur, hade tråkigt antar jag). Jag slängde in en kommentar som löd ”Lär mig inte för kunskap. Lär mig inte alls. Jobbar för betyg, för det är det enda som räknas i Sverige’s f**kade skolsystem.”, eftersom att det är exakt så jag känner i nuet. Jag vet att många känner likadant.
Så, vi fortsätter med vad jag vill få fram och jag ska försöka skriva så ”utvecklat” och ”nyanserat” som möjligt. För det är det som räknas i skolan idag. Innehållet spelar ingen roll, så länge man kan ”förklara i flera led” och ”skriva/berätta på ett välutvecklat och nyanserat sätt”. Rätt gissat. Jag sitter i skolan och skriver detta. På en lektion. Innan tankar om annat börjar cirkulera i era huvuden, jag är klar med det jag ska ha hunnit med för denna lektion. Så jag kommer inte missa något p.g.a detta. Nu återgår vi till ämnet, sidetracks äter upp den röda tråden här känner jag. Jag ska gå rakt på sak; Jag lär mig inte så mycket i skolan. Jo, jag lär mig det en stund, när jag pluggar inför ett prov. Men sedan glömmer jag bort det. Jag lär mig det inför provet, för att få ett bra betyg på det. Efter provet glömmer jag allt jag ”lärt” mig och är nöjd/missnöjd med betyget. Jag brukar inte titta på vad som var fel eller vad jag behöver lära mig mer om, för det är bara betyget som räknas. Det är det största problemet med det svenska skolsystemet. Man behöver inte lära sig något, som skolan borde vara till för. Det är som om det som spelar roll är HUR man lär sig och VARFÖR, inte VAD man lär sig. I slutändan bryr sig ingen om ifall du vet vad som hände år 1762 och du kommer förmodligen inte ha någon som helst användning av att dissekera abborrar i NO:n. Jag tror att det är just detta som gör att många ungdomar idag inte bryr sig om skolarbete, för det finns ingen mening med att lära sig det. Jag förstår varför man ska kunna matematik, språk och veta varför det finns moln. Men alla smådetaljer, som att kunna se skillnad på växt och djurcell, att kunna skriva uttryck eller att kunna skriva en saga, är helt och hållet onödigt enligt många i min ålder.
En annan sak jag tänkt på gällande betyg är, att om man får A i ett ämne i sjuan, måste man verkligen fortsätta den ”kursen” i åttan och nian?? Sjuor jobbar mot nians mål och betygen ges utefter vilka mål eleven uppfyllt och på vilken nivå. Eftersom att samma mål ligger från sjuan till nian är det helt onödigt, sett till betygen, att fortsätta t.ex matten om man redan har A i det. Jag är inte dum i huvudet, jag förstår mycket väl att man inte lär sig samma saker i sjuan som i nian. Men jag hoppas att någon som läser detta förstår hur jag tänker. Det är mycket förvirrande.
För att då kunna förbättra dessa problem som jag har stött på under mina snart 8 år (förskoleklass inräknat) i skolan så har jag några förslag:
  1. Sätt betyg från 8:an igen, som det var förut. Detta för att man ska kunna fokusera på lärande så länge som möjligt. När man vet att man får betyg så hamnar all fokus på det. Jag talar från erfarenhet. Så fort jag fick reda på att jag skulle få betyg i sexan så var det det enda jag tänkte på. ”Måste få bra betyg, hur får jag det??” var en typisk tanke jag hade. Att politiker vill sätta betyg från fyran är helt sjukt. Med tanke på detta är det inte konstigt att Sverige’s elever har blivit sämre de senaste åren. Man kan inte tänka på både lärande och betyg samtidigt. Man lägger fokus på antingen eller, och eftersom att det är betygen som räknas så läggs ofta det som prio 1.
  2. Fler extralärare i skolor. Särskilt i större skolor. Jag bytte för inte så länge sedan skola och min förra hade runt 300 elever på F-9 och min nuvarande har runt 500 på 6-9. Jag har märkt en stor skillnad vad gäller lärartätheten. Att ha grupprum och extralärare gynnar alla. Fler får jobb och elever får bättre arbetsro och kan därmed jobba bättre och få mer hjälp.
  3. Här har jag två lösningar; Antingen minskar man på detaljer i varje ämne (man behöver inte vara proffs på allt??) och tar upp saker mer sammanfattande för att undvika att tråka ut elever. Eller så blir lärare duktigare på att förklara varför man ska kunna alla delar av en groda och varför Pythagora’s sats är så himla viktigt. Detta hade gjort att elever förstått bättre varför de ska lära sig något och vad de kommer ha för nytta av det i framtiden. Då kommer man vilja jobba med uppgiften, för då har den ett tydligt syfte.
Tack så mycket för att ni läst mitt gästinlägg, jag ber om ursäkt för att jag inte är så duktig på att förklara. Det är kul när man får sådana här förslag, man känner sig hörd på något sätt.
Tack för mig/ Tierda