Samhällets syn på skolan måste förändras

Posted on 12 februari, 2014 av

0


Dagens gästbloggare: Amela de la Cruz 

Noggrant har jag bevakat debatten om skolan efter Pisa resultaten. Länge har jag känt mig arg och besviken på att läsa ”det är föräldrarnas fel, det är politikernas fel, det är lärarnas fel”. Debatten börjar likna en sandlåda där små barn leker med varandra.
Och nu när jag nämner barnen, hur känner de egentligen?
Vad vill barnen?
För trots allt är det barnen som det angår mest, det är deras framtid. Barnen träffar jag varje dag i mitt klassrum. Tro mig eller ej men jag ser att de är kunskapstörstiga, de vill lära sig, de frågar, de undrar och de vill.

Varje dag undrar de om nya saker. Helt omedvetna om det som försiggår ute i samhället.
Ibland undrar jag? Borde jag tala om för dem om resultaten av ännu en undersökning? Men självklart lämnar jag dem lycklig ovetandes om debatten där lärarna skiljer på politiker och politiker skiljer på lärarna, där vänster skiljer på de friskolorna, Sverige demokraterna på invandrarna, socialdemokraterna på skattesänkningarna och miljöpartiet pekar på Fridolin som är lärare.

Alla dessa inlägg och alla dessa debatter talar väldigt mycket om kunskap i alla former.
Det jag saknar är debatten om den riktiga kärleken för kunskap om de riktiga betygen, om de riktiga slitsamma timmar som vi lärare sitter och förbereder oss på. Jag saknar en debatt om varför det är viktigt med kunskap, en debatt som talar om varför det är viktigt med bättre skola (om man nu tycker att det behövs). Naturligtvis saknar jag de objektiva lärarrösterna, de som hörs alldeles för lite.

Det stora problemet ligger inte hos Björklund, det stora problemet ligger i samhället i stort.
Vi kan inte förvänta oss stora förändringar även om vi byter ut politikerna, vi måste förändra samhällets allmänna syn på skolan och kunskap. Vi måste göra något åt denna förändring var och en. Vi måste sluta skilja på varandra och ta ansvar för skolan tillsammans.
För det är vi skyldiga barnen, framtiden.
För att framtiden är det vi lärare har i våra händer varje dag och det ska vi måna över.

Posted in: Skoldebatten