Ett hållbart lärande samhälle

Posted on 8 februari, 2014 av

0


… svårigheten med det långa tidsperspektivet där ingen fullt ut vågade ta klivet ut i det helt okända 2054. Jag tycker det är intressant att vi, trots att vi inte vet något alls om förutsättningarna för lärande om 40 år, fastnar i att vi ska utgå ifrån, förbättra och förändra den skola vi har. Naturligtvis är det rimligt att anta att det är så utvecklingen i praktiken kommer att ske. Men om vi nu har chansen, ja till och med har uppmanats att tänka helt fritt och utan några förbehåll. Varför är det då så svårt för oss att ha idéer om hur skolan skulle se ut om den skulle uppfinnas för första gången idag? Eller om 40 år?

Så skriver Kristina Björn när hon sammanfattar John Steinbergs firande av 40 år som föreläsare (och 48 böcker!!). Titeln på firandet var ”Skolpolitiken om 40 år” (och en av Steinbergs böcker bär den spännande titeln ”Panik i skolpolitiken). Och visst är det faschinerande att vi har så svårt att skrota gamla strukturer när vi ska tänka nytt. #skolvåren fortsätter framhärda att vi behöver kasta ut allt, börja på tomt ark och förutsättningslöst bygga nytt från där. Bara så kan vi upptäcka saker som kanske inte fungerar idag, men som skulle kunna fungera klockrent i ett helt nytt sammanhang. Och tvärt om.

Kristina Björn sammanfattar också några spännande punkter som oroar henne inom ramarna för dagens skolutveckling:

Att skolans utveckling kan liknas vid en resa där kunskapskontroll allt mer går ut över hjärta och empati.
Att visionen om vad mötet mellan lärare och elever ska leda till i ett framtida samhälle saknas i skolpolitiken.
Att vi fokuserar på att förverkliga uppdraget i nuvarande styrdokument så hårt att vi missar att vi lägger ribban alldeles för lågt för lärande i framtiden.
Att vi utgår ifrån den skola vi har idag och har idéer om hur den kan bli bättre när vi egentligen borde fundera över hur den kan bli annorlunda.
Att vi inte alls pratar om hur vi förbereder våra unga för ett liv i en okänd framtid.

Och visst känns skolpolitiken idag visionslös. Det kan i och för sig bero på att politikerna inte lyckas förmedla sina visioner. Det kan också bero på att, precis som Kristina Björn skriver att vi fokuserar för mycket på att förverkliga styrdokumenten att vi missar öppna mål, att politikerna jobbar allt för hårt med att lappa och laga det system vi har i dag att de missar att brandsläckningarna helt skjuter utanför målet. Och om man lyssnar till SVT’s programserie ”Nyfiken på Partiledaren”, del två, där Fredrik Reinfeldt blir intervjuad, kan den sista tolkningen ligga nära till hands. Efter intervjun får två statsvetare ge en analys av intervjun och deras analys är att vår statsminister saknar målbild, att det handlar om lösningarna här och nu och att han inte tror på systemskiften för utveckling. Själv är jag inte helt övertygad om att Reinfeldts kommentar om att det är vägen det handlar om, inte målet, gör honom visionslös, även om han tydligt ger uttryck för att det handlar om lösningarna här och nu för honom. Kika på programmet och gör din egen analys.

När jag besökte Skolvision i onsdags fick deltagarna en fråga; ”Kan du nämna någon konkret första åtgärd vi behöver göra för att förändra dagens skolsystem?”. Idéer om att möblera om klassrummen, att få in mer teknik och liknande idéer som alla höll sig inom byggnaden skolan lyftes från golvet. Vi har otroligt svårt att se utanför de befintliga strukturerna! Därför är det mycket befriande att höra hur allt fler höjer rösten och pratar mer om ett lärande samhälle än om skola. Begreppet skola må vara ett begrepp men när vi lämnar det öppnar vi våra sinnen lite mer och lösgör oss från de underförstådda strukturerna som finns där i.

Under Skolvision sa Steinberg själv att han inte har en skolvision. Han har en vision om ett hållbart lärande samhälle. Och Kristina Björn är inne på samma linje:

När vi slutligen gick vidare till den stora frågan om den fortsatta utvecklingen av skolan, eller kanske mer utvecklingen av ett lärande samhälle …

Läs hela Kristina Björns summering av Steinbergs firande för 40 år som föreläsare på hennes blogg.