Christer Hellberg kommer till #afkHuddinge

Posted on 2 februari, 2014 av

0


24be17074a2a45c65c2d9c5a92eaf84a Vem är du?
 Jag är en ölänning på 46 år som bott i Linköping sedan 1988. Jag  har familj med tre barn och har bl.a. fram tills nyligen jobbat på  Saab AB i Linköping inom området samhällssäkerhet. Innan jul  startade en firma som jag kommer försöka skaka liv i under 2014 på  något sätt – jag har alltid varit engagerad i samhällsfrågor men tog  väl något slags beslut efter 14 års återhämtning från min egen    skolgång att jag skulle försöka åstadkomma något – och att det  kanske även är mitt ansvar.
 Varför vill du delta på #afkHuddinge?
 Efter 14 års konsultande och en hel del forskning känns det rätt bra  att kunna få möjlighet att utbyta idéer och tankar inom en helt ”ny”  värld – skolan!  Jag tror det började efter en ganska djupgående  analys kring samhället och varför det ser ut som det gör. Min slutsats blev att det i stort var kört för oss vuxna – vi klarar inte av att förändras i den takt som verkligheten ibland kräver t o m.

Jag har sedan förr-förra året ganska regelbundet skrivit på min blogg christerhellberg.wordpress.com och det blir oftast texter om skolan, lärande och om ledarskap.

Förra gången nere på #afkMalmö tyckte jag det var en fantastiskt konferens. Dels var föredragen bra men alla samtalen däremellan var mest givande. Och att få träffa personer IRL! Att få prata och lyssna och få bekräftelse på att ens tankar inte är ensamma i det stora hela. Att det finns både lärare, rektorer och skolutvecklare och t o m politiker som förstått och verkligen vill förändra skolan till något som kan göra våra barn lyckliga. Det måste ju finnas något annat än att bara fokusera på styrdokument och resultatmål – det måste ju finnas hjärta och omtanke med också.

Vad kommer du bidra med?
Förutom att försöka sälja in min nya fokus 2014 (vi måste göra något också och inte bara prata och skriva) vill jag försöka förmedla HUR vi kan göra och samtidigt lyssna (med stora öron) på vad man vill ha gjort eller håller på med eller gjort. För mig gäller det att samla på stories kring den nya skolan och hur vi i praktiken kan göra – jag kommer leta efter aktörer som är redo för ”action” och vill skapa framtiden ihop.

Jag har i dagarna skapat en hemsida med idéer och metoder som passar in i det tänk som jag ”kommit fram till” som jag tror på och som jag kommer jobba aktivt med under 2014 och framåt. Kika gärna på denna så kan jag berätta mer om hur jag kan hjälpa till konkret under 2014 – det måste bli ett handlingens år, där vi alla måste vara tuffare och där vi måste börja ställa krav på huvudmän och framför allt politiker. Vi måste få till den lärande skolan och vi måste låta alla barn få chansen att lära och utvecklas enligt varje individs speciella förutsättningar. HUR vi gör detta ihop vill jag diskutera under träffen! Hoppas vi ses, där! Sista anmälan är på måndag så passa på nu och boka!

 

Anmäl dig och delta under #afkHuddinge du också! 14-15 februari, två dagar av kompetensutveckling, samutveckling och samhällsutveckling. Begränsat antal platser, först till kvarn! Anmäl dig här. 

Posted in: #afkHuddinge