Är ett A värt min hälsa?

Posted on 27 januari, 2014 av

0


”Är ett A värt min hälsa?” undrar Peg Magnusson, elev på Katedralskolan­, i sin insändare i Smålandsposten.

Peg berättar hur hon alltid älskat skolan. Att läxor, hårt plugg och många uppgifter aldrig varit ett problem för henne. Men hur en skola som kräver att hon alltid ska vara på topp har stulit hennes glädje.

För att få höga betyg så måste man plugga hårt och det är något jag är beredd att göra och alltid har gjort. Men med ett betygssystem där ett enda E kan sänka slut­betyget från A till C eller D, ett betygssystem där man inte får misslyckas en enda gång för att kunna behålla sitt betyg, där tror jag att något har blivit fel.
Jag vet att mycket av pressen vi tonåringar får har vi satt på oss själva. Men i ett skolsystem där man i stort sett aldrig kan ha en dålig dag, ett dåligt provresultat eller en dålig redovisning utan att ­riskera sitt betyg, då är det svårt att låta bli.

Så klart finns det fortfarande elever som struntar­ i skolan och som skulle klara sig bara de försökte­. Men det finns även elever­ som har svårare att förstå och prestera på prov, elever­ som verkligen vill men som inte klarar sig lika bra i det nya systemet. Och så finns det elever­ som mig. Som har fått inse att man inte kan få så bra betyg man vill ha och har sänkt sina betygsmål bara för att bevara sin egen hälsa. För att inte gå in i väggen helt enkelt. Ett A på slutbetygen är för mig inte värt arbetet och främst stressen det krävs för att ta sig dit.

Läs hela Pegs insändare här.

Posted in: Uncategorized