Varför skola? – signerat @gravardotter

Posted on 11 januari, 2014 av

3


Gå i skolan och curla för dig själv

Frågan om varför man ska gå i skolan och skaffa sig så fina betyg de bara går, och varför man ska lära sig saker, är för mig, två till viss del skilda frågor.
Jag ser framför mig en person som står på Arlanda, eller annan valfri flygplats i Sverige och tittar upp på avångstavlan. På tavlan flimrar destinationer förbi till all världens hörn.

Varför_skola_-_Inlägg_-_skolvaren_gmail_com_-_Gmail

Det är lite spänt att stå framför tavlan och leta efter sitt eget resmål i mängden. Samtidigt brukar jag ofta fastna i fantasin ett ögonblick när jag ser platser jag skulle vilja besöka, så som tex New Dehli passera förbi.
Jag tänker att skolan och betyg vid en liknelse leder till att man som ung vuxen vid gymnasiets slut, står inför samma tavla, och istället för platser i världen ser alla tänkbara möjliga yrken för en själv. En tavla som skulle kunna se ut så här:

Varför_skola_-_Inlägg_-_skolvaren_gmail_com_-_Gmail

De jag vill, är att alla barn, elever eller studenter, ska stå inför den här tavlan, av möjliga framtida yrken och vägar och se en tavla som är fullt upplyst. Och inte en som ser ut så här:

Varför_skola_-_Inlägg_-_skolvaren_gmail_com_-_Gmail

En tavla där en del framtidsmöjligheter stängt, eller kanske i alla fall flyttats ännu längre in i framtiden.
Visst gör jag en förenkling, alla framtidsmöjligheter står inte att finna i skolan eller i betyget. Det finns också väldigt många fler goda anledningar att gå i skolan, förutom framtida yrkesval. De är gott att få träffa andra, få utvecklas som person och få möjlighet att skapa nära relationer. Det finns också minst lika goda anledningar att värdera skolan utifrån den kunskap och de förmågor som man tillåts skaffa och utveckla. Och massa fler anledningar som många innan mig nämnt och gjort rättvisa, på den här bloggen.
För mig, känns de viktigt, utifrån motivation, mening, och insikt att också ge de här perspektivet till alla som just nu går i skolan, eller kommer att gå i skolan. Det är för din framtida egen skull som du ska jobba så hårt du förmår i skolan. Curla för dig själv. Ge dig själv så många framtida valmöjligheter som du bara kan. Det är därför du går i skolan.

Texten är skriven av @gravardotter