Lucka 19 – Annette Wahlgren

Posted on 19 december, 2013 av

0


Lucka nitton idag och vi får följa Annette Wahlgren, initiativtagare till Skolvision och stiftelsen TCFF – The Conscious Future Foundation, tillbaka i tiden.

Från olydig kropp till stark riktad energi, ett verktyg för att hantera livet likt en laser!

Jag börjar skolan, 1:a klass, men jag var nog inte så skolmogen. Min kropp hade mycket svårt att sitta still och vara koncentrerad. Eller egentligen inte, för det berodde helt på vad jag gjorde. Det fanns helt klart många saker jag kunde göra som helt och hållet fångade min uppmärksamhet. Då var det enkelt att vara still, bara vara helt i närvaro och uppleva stundens magi. Om jag t.ex. satt högt uppe i ett träd eller var tillsammans med djur så var det enkelt med stillhet. Några av skolans ämnen lockade mig mer än andra, t.ex: slöjd, bild och musik. För att de andra ämnena skulle locka mig krävdes en annan insats från läraren och det finns exempel på sådana under min skolgång, men tyvärr väldigt få.

Ja, hur blev då den där skolstarten? Inget vidare får jag säga, för jag kan väl minst sagt säga att min första fröken inte hade förmågan att se mina kvalitéer. Mamma har berättat att jag redan efter några dagar i skolan inte ville gå en morgon. Jag satt på toaletten och sa att jag hade ont i magen. När mamma frågade vad det var berättade jag att jag hade fått sitta i skamvrån, redan fösta veckan! Ja, det låter som att detta var på stenåldern, det håller jag med om. För att ge ett riktigt tidsperspektiv så talar vi om tidigt 70-tal.
Min mamma ringde naturligtvis till fröken som då sa så här om mig:
-Jag tycker inte om henne bara.
Mamma försökte förtvivlat tala om att jag sjöng bra och undrade om fröken möjligtvis hade hört det.
– Nej! Det hade hon inte hört.

Ville duga som jag var

Tänk vad stor önskan är att bli accepterad för den man är. Det jag gjorde visar detta tydligt. Min mamma hade mycket god hand med krukväxter med namnet Saint Paula. Hon fick dem att blomma mycket rikligt och vackert, så jag tog ett riktigt fint exemplar med mig till skolan. Allt för att om möjligt få min fröken att inte avsky mig lika mycket. Detta försök hade tyvärr bara motsatt effekt, för fröken bara ringde till mamma och sa:
-Vet du vad hon har gjort nu då!?
Så berättade hon att jag hade stulit en blomma hemma och att jag hade gett den till henne. Hon fattade inte alls vad det handlade om, tror jag i alla fall, för då hade hon troligtvis gjort annorlunda. Jag lärde mig inget av skolarbetet den terminen, men en del om olyckliga människor, för jag tror att min fröken var riktigt olycklig.

Den spretiga energin får en tydlig riktning

Ju äldre jag blir så blir min energi mer och mer samlad. När jag var liten så pös den ut lite här och var, jag hade inte riktigt koll på hur mycket och åt vilket håll den for iväg. Numera kan jag rikta den som en knivskarp laserstråle, mycket användbart må jag säga. Jag kan ha många bollar i luften och ändå behålla mitt lugn. Det är den energin jag använder när jag driver projekt idag. Den får mig att följa mina drömmar och inte backa för att det kanske går lite mot mig. Det kan t.o.m. vara ganska starka motkrafter som jag, med fast beslutsamhet och en stor lyhördhet för vad mitt hjärtas röst säger, tar mig förbi. Det är bl.a. sådana här krafter som jag vill att vi ska ha kunskap och färdigheter om för att kunna ta till vara på dem i skolan.

Till er alla, med en innerlig önskan om en riktigt energifylld Jul!
Annette

_________________________________________________________________________________

mh2013_stod_mh

9-15 december pågår Musikhjälpens insamling för alla tjejers rätt att överleva sin graviditet. Bidra du också genom att skänka en slant i #skolvårens digitala insamlingsbössa.