Lucka 14 – Anna Borgeryd

Posted on 14 december, 2013 av

0


Bakom lucka nummer fjorton hittar vi Anna Borgeryd, styrelseordförande och koncernstrateg, del av den
femte generationen i ledningen för familjeföretaget Polarbröd. Hon har medverkat som rådgivare till Framtidskommisionen, har TEDx-talat om behovet av en ny ekonomisk spelplan och debuterade i höst med relationsromanen Tunna väggar.

Sommaren 1993 gick jag en forskarkurs i Grekland inom ämnet Internationell politik och mötte där doktorander från hela Europa. Ganska snabbt insåg jag att jag var en katt bland hermelinerna; här var en grupp sydeuropéer som gått privatskolor, som siktade på att bli ambassadörer och som levde helt andra liv än jag: De andra tjejerna hade skräddarsydda dräkter och undrade, fast inte på ett elakt sätt, om det var modernt med blommig bomullstrikå i Sverige? Min rumskompis var jättetrevlig, och jag led verkligen med henne när hon råkade tappa bort en gåva från sin fästman; ett briljantarmband värt flera hundra tusen.

(Vi sökte och sökte, till sist hittade vi det på golvet bakom en byrå. Sucken av lättnad fyllde hela rummet.)

Men på lektionerna kunde ändå den här norrländska bondkatten matcha hermelinerna; en som gått den enda skolan som fanns i Älvsbyn, gymnasiet i Piteå och offentligt finansierad universitetsutbilding kunde gott och väl hänga med, faktiskt sticka ut som en allmänbildad och långt tänkande människa. Jag minns att jag kände mig stolt över vårt utbildningssystem i Sverige där det inte (i alla fall inte då) handlade om att komma från rätt bakgrund och gå i elitskolor för att kunna utvecklas till sin potential. Kanske har min skolgång också bidragit till min ljusa människosyn? I alla fall var där en tysk som kallade mig för ”Die Schwedishe Idealistin”, ett epitet som jag gott kan stå för, om det betyder en som tror att vi människor kan lösa mycket om vi bara förstår hur saker och ting egentligen ligger till. (Här är mer om min tro på den upplysta människan, min roman Tunna väggar https://www.facebook.com/tunnavaggar)

mh2013_stod_mh

9-15 december pågår Musikhjälpens insamling för alla tjejers rätt att överleva sin graviditet. Bidra du också genom att skänka en slant i #skolvårens digitala insamlingsbössa.