Lucka 13 – Mattias Boström

Posted on 13 december, 2013 av

0


Mattias Boström är förlagsman och författare, aktuell med den populärhistoriska fackboken ”Från Holmes till Sherlock”. Han är aktiv på Twitter som @mattiasb och @piratforlaget.

 

Ibland behövs det bara en liten puff.
Jag var en riktig bokslukare när jag gick på mellanstadiet. Biblioteket var mitt andra hem. Jag läste allt som var spännande, äventyrligt eller roligt. Huller om buller alla sorters författare och bokserier – Jules Verne, Dumas, Tvillingdetektiverna, Dojjorna, Lucky Luke, Asterix och massor av lockande kalenderbitarböcker som hade titlar i stil med ”Stora Kunskapsboken”.
Och så läste jag Sherlock Holmes. Redan i tioårsåldern hade jag bland bibliotekets hyllor hittat Conan Doyles böcker om mästerdetektiven på Baker Street. Precis den typ av mysterier jag älskade. Och jag var nog extra intresserad av just detektiver, för jag minns att jag och några klasskamrater lekte detektiv på skolrasterna i femman. Under denna min karriär som brottslösare gick jag under namnet Washington Taxx, och ibland när Taxx var ute på hemligt uppdrag hade han tagit sig ett ännu hemligare alias: Arne Boman. Sådana var mina lekar.
Sen kom den där puffen. I sjuan hade jag en svensklärare som på något sätt hade snappat upp mitt intresse för Sherlock Holmes-berättelserna. Jag var ingalunda besatt på den tiden. Jag tror inte ens att jag pratade särskilt mycket om Holmes. Men ändå förstod han. Och han tog med sig hemifrån sina privata exemplar av de samlade berättelserna om Sherlock Holmes. Fina gamla skinnband som jag senare har kommit fram till måste ha varit en utgåva från 1930-talet. Dessa böcker fick jag varsamt packa ned i min Salomonryggsäck och låna hem.
Det var inte slut med det. Lektionerna med honom började anta formen av en märklig dialog mellan honom i katedern och mig i skolbänken. Runt omkring satt mina klasskamrater, sysselsatta med kanske diagnostiska prov eller att kasta suddgummi. Min lärare kunde mitt under lektionen rikta blicken mot mig och börja diskutera Sherlock Holmes. Det var väl inte helt enligt läroplanen. Det var ju rent av lite knasigt. Men det var det bästa som kunde hända. Eftersom jag var en rejält nördig sjundeklassare kände jag mig inte generad av att ha valts ut av läraren på det här sättet. Istället sög jag i mig all vår dialog som nyvunnen kunskap i det alternativa skolämnet Sherlock Holmes-vetenskap.
Senare under högstadiet skulle jag skriva ett längre arbete om en författare. Jag fick själv välja vilken. Att valet föll på sir Arthur Conan Doyle var inte så konstigt.
Ytterligare ett år senare hade jag hunnit bli fullfjädrad sherlockian och korresponderade med Sherlock Holmes-vänner världen över.
Och nu, när jag är 42 år gammal, har jag skrivit mitt första stora verk om Sherlock Holmes, en fackbok med titeln ”Från Holmes till Sherlock”. Häromveckan blev boken en av sex nominerade till Stora Fackbokspriset – Sveriges största fackbokspris som delas ut av Ax:son Johnson-stiftelsen.
Tänk vad en liten puff kan göra. Och tänk vad en lärare kan åstadkomma bara genom att gå på instinkt och våga se till varje elevs unika intressen och talanger.

mh2013_stod_mh

9-15 december pågår Musikhjälpens insamling för alla tjejers rätt att överleva sin graviditet. Bidra du också genom att skänka en slant i #skolvårens digitala insamlingsbössa.