Lucka 12 – Jenny Strömstedt

Posted on 12 december, 2013 av

1


Lucka tolv är författad av Jenny Strömstedt,  journalist, programledare på TV4 och mamma.

Jag minns mycket från min skoltid. Alltifrån detaljerna i mitt allra första klassrum, den heltäckande nålfiltsmattan har jag inte mött vare sig förr eller senare i en skola, till doften av brunsås från centralköket och hur mörkret föll utanför fönstret på den allra sista lektionen. Men mest av allt minns jag lärarna. Stränga mellanstadie-Gun som pratade skånska och lätt irriterad bjöd på halspastiller om någon hostade för ihärdigt i klassrummet. Tänk att vi sågs varje dag, hela dagarna, i tre års viktig barndomstid för att sedan aldrig mer mötas. I sjuan var det snygge Lennart som såg mitt arbete och stillsamt applåderade i kulisserna för att inte peka ut mig som pluggis. Men den som verkligen avgjorde mitt framtida yrkesval var Göran.
Lektionen handlade om Bellmans epistlar och vi försökta tolka bilderna i hans texter. Framför oss på ett stencilerat papper låg epistel 43: ”Masken dold i blomman bådar blommans död”.
”Vad handlar den om, egentligen?”, Görans fråga fick tystnaden att mana fram djupa suckar, stolsgnissel, pennljud på papper.
Den uppmanande svarsblicken landar plötsligt på mig.
Jag vet fortfarande inte om jag chansade eller om jag faktiskt gjorde en egen tolkning av Bellmans metaforer, men jag svarade.
”Någon föder barn?”.
Vi fick pröva. Vi fick fantisera.
Vi fick skriva, skriva och skriva ännu mer och Göran såg alltid det vi försökte uttrycka även om det ibland var begravt i ungdomliga klicheér.
Jag tycker fortfarande att barnsängsepisteln är en av Bellmans bästa.

mh2013_stod_mh

9-15 december pågår Musikhjälpens insamling för alla tjejers rätt att överleva sin graviditet. Bidra du också genom att skänka en slant i #skolvårens digitala insamlingsbössa.