Lucka 9 – Tomas Tobé

Posted on 9 december, 2013 av

0


Dagens lucka är författad av Tomas Tobé (m), utbildningsutskottets ordförande.

Att lärarnas engagemang är viktigt tror jag vi alla kan hålla med om. Jag vet av egen erfarenhet att engagemanget läraren ger smittar av sig på eleverna. Den kunskap de lär ut tas tillvara och ger erfarenheter som kommer betyda mycket i elevernas framtida liv.

Ett extra stark minne från min skolgång är just ett sådant.

Jag gick i en annorlunda klass på Vasaskolan i Gävle, 19 av 25 var medlemmar i ett politiskt ungdomsförbund, däribland riksdagsledamot Ardalan Shekarabi (S). Det politiska engagemanget var stort och diskussionerna fartfyllda, vilket blev en naturlig del i vår skolgång.

På Vasaskolan hade vi en lärare som lärde oss vikten av källkritik, då vi som unga gärna ville se allt som svart eller vitt. Den kunskapen har jag tagit med mig från gymnasiet och den har betytt väldigt mycket för mig, både privat och i mitt politiska uppdrag som riksdagsledamot. Det är ett minne och en kunskap jag har tagit med mig från skolan. Det har jag min lärare och Vasaskolan att tacka för.

_________________________________________________________________________________

mh2013_stod_mh

9-15 december pågår Musikhjälpens insamling för alla tjejers rätt att överleva sin graviditet. Bidra du också genom att skänka en slant i #skolvårens digitala insamlingsbössa.