Lucka 8 – Elza Dunkels

Posted on 8 december, 2013 av

1


I dag får vi följa med Elza Dunkels på lucköppning från barndommen. Dunkels är lärarutbildare vid Umeå universitet, forskare (säkerhet på nätet, utbildning, ungas rättigheter, genus) och författare till boken ”Vad gör unga på nätet?”.

Mina första skolår spenderade jag i City Primary School i Nariobi, Kenya. Jag fick börja ett år senare än mina klasskamrater eftersom mina föräldrar tyckte att 5 år var lite väl tidigt. Så vid 6 års ålder tog jag på mig skoluniformen för första gången och stegade in i Miss Chaudhry klassrum. Vi som var flickor hade en smårutig klänning i vitt och rött, med kort ärm och ett tygskärp i midjan. Till detta skulle vi ha vita strumpor och mörka skor. Och en svart ullkavaj! Jag har sparat en av mina kavajer och på bilden ser du den inramade kavajen som jag en gång bar i 40-gradig värme, och reflektionen av mig 47 år senare.

bild 1

En gång i veckan var det underklädesinspektion. Då fick vi ställa upp oss i ett led och gå fram en och en till Miss Chaudhry som satt i katedern. Hon lyfte upp kjolen eller shortsen och tittade efter om vi hade rena underkläder på oss. Alla hade inte det. Binta, go home and change your panties, ekade den personliga hygienens försvarare Miss Chaudhry röst.

Själv klarade jag mig bra genom denna hårda skola. Jag var skolans enda vita elev. Jag vet inte varför det är ett sånt starkt minne eftersom jag inte minns att vi var olika på något sätt. Kanske var det de vuxna som lyfte fram detta så mycket att det har etsat sig fast. Jag och Binta och Wairimu fick till exempel pryda omslaget till en informationsfolder för City Primary School. Egentligen var det jag och Wairimu som var bästisar men eftersom hon var svart och jag vit behövdes Binta för att visa att här fanns det plats för alla hudfärger. Någonstans i mina lådor från Afrika finns den där foldern, fejk från början till slut. Jag åkte ju hem till Sverige efter ett par år och då fanns plötsligt inte den där mångfalden. Dessutom skulle vi sitta i en bänk och låtsas arbeta som om det var en vanlig skoldag. Men bänkarna var ju för två så vi tre fick pressa in oss och se ut som om allt var normalt.

En enda gång fick jag stryk. Att det bara var en gång berodde inte på att skolan respekterade eleverna och ville få dem att växa utan tvång och straff, tvärtom. Det daskades och spöades och ställdes i skamvrån för minsta lilla avvikelse eller olydnad. Nej, att jag bara fick stryk en gång beror nog mest på att jag var ett lydigt barn. Jag tyckte om att göra de enformiga uppgifterna och jag excellerade i allt från matematik till swahili. Men en gång fick kollegiet nog även av den vithyade lilla lärardrömmen med sina långa ljusa flätor. Då ven linjalen över mina fingrar, med den vassa sidan neråt. Om jag känner efter riktigt kan jag nog ana ärret fortfarande. Det jag hade gjort för att förtjäna detta ändå relativt milda straff har jag faktiskt aldrig gjort igen om jag kommer ihåg rätt. Jag och Wairimu hade ritat ett litet hjärta i min handflata. Det kan inte ha varit mer än en centimeter högt och det satt knappast kvar mer än några minuter eftersom vi bara hade våra vanliga färgpennor som vi skrev vackert med. Men stryk skulle jag ha för detta tilltag!

bild 2

Å, bara en historia till! Den handlar om Miss Chaudhry bittra tårar när mina långa blonda lockar föll för frisörens sax. 1966 när det här utspelade sig var Twiggy högaktuell med sin för tiden oerhört kortklippta frisyr. Jag antar att mamma utnyttjade det faktum att semestern spenderades i ett svettigt Mombasa. Den här bilden på mig och syrran sägs vara tagen i 44 graders värme på en hotellaltan. Mamma tyckte att familjens storasyster var gammal nog för en modern, kort frisyr. Och så lät hon sy upp likadana op-mönstrade klänningar åt sina tre döttrar och sig själv. Vi tyckte vi var skitsnygga! När jag kom tillbaka till skolan och Miss Chaudhry fick syn på mig stannade världen. Jag såg på hennes min att något var ohyggligt fel. Hon gick fram till mig och strök mig över det korta, korta håret. Och så började hon gråta!

(Jag hittade väldigt få bilder när jag sökte men några av de här spelarna kanske gick i min klass? De kom tvåa i Nairobi Inter School League1966.)