Lucka 7 – Lars Kolind

Posted on 7 december, 2013 av

0


Lars är en spännande individ, som tänker mycket, men det viktigaste av allt är också att han vågar testa. Helena deltog tex i projektet UNBOSS som Lars var en av initiativtagarna till, något som också mynnade ut i en bok.
Lars delar här med sig av ett minne från sin skoltid, något som tillsammans med hans engagemang i scoutkåren (spejder på danska) har bidragit till hans fokus på lärande:
Jeg gik i folkeskolen fra 1954 til 1963, i en tid hvor mine lærere eksperimenterede med at supplere traditionel klasseundervisning med projekter og andre opgaver på tværs af fagene. Det var det bedste for mig, for jeg kunne anvende både min faglige kunnen og evnen til at strukturere, kombinere og visualisere. Jeg har endnu de gamle projektrapporter, hvor jeg skrev og tegnede på baggrund af observationer i naturen og viden fra bøger som jeg lånte på biblioteket. Jeg fotograferede selv og fremkaldte billederne i mørkekammeret i kælderen. Forstørrede og beskar for at få det vigtigste frem. Jeg fik en god kritik af lærerne og bestræbte mig på at gøre det bedre næste gang. Jeg konkurrerede først og fremmest med mig selv – ikke med de andre fra klassen.
Senere har jeg tænkt på at i min skole var der fokus på læring mere end på undervisning; fokus på at skabe mere end på at gengive det andre havde skabt. Sammen med det jeg lærte som spejder var den form for skole det bedst mulige grundlag for at finde min rolle i samfundet.TAK til en god skole!Lars Kolind, chairman, Denmark