Partierna svarar på frågor om skolan

Posted on 24 november, 2013 av

1


Björklund hoppas behålla greppet om skolfrågan genom att profilera FP i fyra avseenden: införa tidigare betyg, låta staten ta över skolan, utveckla lärlingssystemet och uppvärdera läraryrket.

DN, ”Högre lärarlöner och tidigare betyg Björklunds recept

I artikeln ”Så står partierna i skolfrågan” ställer DN dessa tre frågor till riksdagspartierna:

1. Hur vill ni göra läraryrket mer attraktivt?
2. När ska betyg ges?
3. Vad är viktigast när det gäller gymnasieskolan?

Fem av åtta partier nämner minskad administration i sitt svar på fråga ett. Ett svar som varit populärt länge nu. Vad betyder egentligen minskad administration? Vad gör lärarna idag som vi bara kan ”plocka bort”? Kd säger dokumentation, istället för administration. Men även Moderaterna, som vill föra in tidigare betyg, vill minska administrationen. Och tidigare betyg lär snarare generera mer dokumentation och administration kring den dokumentationen.
Är det möjligt att landets lärare sitter och administrerar i onödan och ingen gör något åt det bums? Eller har det blivit ett valfläsk-löfte?

Fyra partier nämner lärarnas karriärvägar som en viktig del i att göra läraryrket mer attraktivt. Fem partier nämner också höjda lärarlöner.
För mig, som är lärare själv, skulle jag vilja rekommendera partierna att ta en titt på vad som sker med de karriärtjänster som redan nu är möjliga. Hur väl har förstelärarsystemet mottagits egentligen? Och hur behandlas dessa ”karriärstjänster” på skolorna? Blir det en slasktjänst där förstelärare springer och vikarierar så fort någon är sjuk, eftersom baverksamheten måste gå först och ekonomin är för ansträngd för att kunna ta in vikarier? Eller får förstelärarna använda sina procent till att faktiskt utveckla verksamheten och del sin kunskap med sina kollegor?

Tre partier, M, Fp och Sd, vill införa betyg i tidigare åldrar. Trean och fyran är det som är på tapeten. Kd är öppen för förslaget först när betygen i åk 6 utvärderats.
En intressant aspekt är att Fp nämner betyg i fyran. I en årskurs där det (ännu?!) finns kunskapskrav för den specifika årskursen. Fyror arbetar idag mot kraven i sexan och har precis ”lämnat” treans kunskapskrav ”bakom sig”. Det öppnar för en intressant bedömningssituation. Eller kanske nya reformer för att få ihop det?!
Intressant är också att alliansen inte är enig i frågan. Centerpartiet skriver att de verkar för att betyg tidigast i sexan.

I frågan om betyg ger Mp ett svar som är värt att lyfta upp tycker jag:

I grunden ska betygssystem utformas av expertmyndigheterna, inte av politiskt tyckande.

Fråga tre, om gymnasieskolan, är den som visar störst skillnad i fokus mellan partierna (av de tre frågor DN ställt). Koppling till arbetsmarknaden/näringslivet, studie- och yrkesvägledning och lärlingssystem trendar här.

Hur skulle du svara på de här frågorna? Finns det andra frågor du skulle vilja ställa? Skriv gärna i kommentarsfältet och berätta hur du tänker. Du kan också gå in på skolvåren.se och vårt forum och debattera frågorna. Kanske vill du skriva en egen debattartikel och publicera här på bloggen? Mejla i sådana fall texten till skolvaren(@)gmail(.)com.

Läs hela DN:s artikeln här.

Posted in: Uncategorized