Vad har skolan att göra i klimatdebatterna?

Posted on 23 november, 2013 av

3


Snubblade över ett intressant inlägg i en Facebook-grupp, och frågade författaren av inlägget om hon ville dela det på #skolvårens blogg. Helen Rosell, fembarn-mamma och läromedelsförfattare svarade ja, och här kommer hennes tankar:

Vad har skolan att göra i klimatdebatterna?

Skolan lär oss om växthuseffekten, och om vad var och en kan göra för miljön. Vad den däremot inte lär oss är att sy våra kläder, garva ett skinn, slakta ett djur, odla vår egen mat. Den lär oss inte att bruka jorden. Däremot lär den oss teorier och formler, filosofi och psykologi, kemi och fysik, litteraturvetenskap och historia. Den lär oss den kemiska sammansättningen av växthuseffekten, och den lär oss att vi inte får leva som vi blir skolade till …?

Skolan är upplagd för att slussa ut oss i samhället, i produktionen. Den ger oss utbildning för att ta hand om varandra. Dessa försörjningskällor ger oss ”skörd” i form av pengar. För pengarna handlar vi mat som industrijordbruket försörjer oss med, eller nya hus, kök, elektronik, modetrender och annat smått och gott från industriproduktionen.

För att kunna ”så och skörda” transporterar vi oss själva fram och tillbaka till skolan eller jobbet, eller fram och tillbaka till affärerna. ”Skörden” transporteras i sin tur kanske ända från andra sidan jordklotet, eller över halva Sverige innan de hamnar i sina metall-, plast-, eller pappförpackningar på hyllorna i affärerna. Köttindustrin är ett kapitel för sig som man knappt vågar tänka på.

Vi sitter alla med på samma båt, antingen vi vill det eller inte, för vi måste alla vara med i skattesystemet, skolsystemet, pensionssystemet osv. Vi är skolade att leva som vi lever och har inga andra referensramar eller ens möjligheter att hoppa av systemet.

Ett bra åtgärdsprogram fordrar först och främst en god planering innan det är dags för praktiskt genomförande.

Var och en kan i ärlighetens namn inte förändra miljön, men var och ens egen uppfattning och klarsynthet kan däremot åstadkomma under på den politiska fronten – dvs. om en majoritet av jordens befolkning och politiker kan se problemens kärna och globala omfattning. Skolan är EN del i klimatproblemen.

Eller vad tror ni? Hur skulle skolan kunna förändras?

/Helen Rosell