Ta bort läxorna

Posted on 11 november, 2013 av

2


Dagens gästblogg är skrivet av 17-åriga Frida Mjörnestrand:

För några veckor sen hade jag en diskussion med min mamma om läxorna och om hur stressad jag var. Det slutade upp med att jag väldigt upprörd höll ett långt tal för mamma om varför läxorna borde tas bort.

I ett modernt samhälle och ett modernt skolsverige hänger läxorna kvar från den gamla tidens pluggskola, där det viktiga var att kunna rabbla upp all fakta istället för att kunna använda den i ett sammanhang. På den tiden trodde man att läxorna gav resultat och att de var den stora anledningen till bra betyg och ”duktighet”. Dock nu för tiden ser man att resultaten inte hänger på ifall man har läxor eller inte, det finns faktiskt ingen statistik alls över att läxor ska vara bättre för lärandet och det står ingenstans i läroplanen att man ska ge läxor! De skolor som har tagit bort läxorna helt, får samma resultat som de skolor som fortfarande har kvar dem.

Varför då stressa ungdomar, som redan är helt nedtynga av hormoner, humörsvängningar och att bara vara tonåringar, med läxor som då i själva verket är helt onödiga?! Jag har i flera fall sett hur läxstressen har slutat upp med blodiga handleder, tårar och depression på flera personer runt mig. Skulle vi skicka bilder på alla ”skador” som läxor gett oss skulle Jan Björklund kanske släppa sitt kärleksgrepp om läxorna. Ett skräck exempel är precis vad han behöver för att förstå verkligheten utanför hans fantastiska politikbubbla!

I det moderna samhället finns det inte en familj som ser likadan ut. I alla hem finns det inte föräldrar som är kapabla till att hjälpa sitt barn med läxor. Det kan även vara så att barnet i säg inte har tid till att göra läxor för att föräldrarna är frånvarande och då hänger ansvaret på tonåringen att ta hand om småsyskon, laga mat och så vidare. Att då samtidigt efter en tung skoldag och efter att tagit hand om sin familj sätta sig och göra läxor känns ju som ett rent straff.
Magnus Thorn (pedagog, Uppsala kommun) skriver i sin artikel (”Hög tid att ifrågasätta läxorna”) på UNT.SE:

”Är det rimligt att kräva av eleverna, efter en arbetssam dag i skolan, att de också ska mäkta med läxor? Samtidigt som de ska hinna med sina fritidsaktiviteter, att umgås med sin familj och sina vänner, att stänga av en stund och tänka på annat. En tid som är otroligt viktig för en människas välbefinnande. En annan aspekt av det hela är om det verkligen är nödvändigt med läxor, om man ser till helhetseffekten vid inlärning.”

Sen finns det ju de som säger att ungdomarna inte hinner att göra klart allt arbete i skolan. Men är det inte lärarnas skyldighet att se till att eleverna är klara med sitt arbete, att dom har fått den kunskap som behövs för att göra klart arbete och att hjälpa dem när de har stakat fast!? Att skylla på en elev för att den inte är klar med sitt arbete och sen som ”straff” skicka hem dem med läxor är lågt! Och något som borde ses över mer!

Jag själv som ungdom vet hur stressigt och jobbigt läxor kan vara, inte för att man är lat utan för att det har en dålig effekt på vårt inlärning och på vårt psyke. Så jag avslutar med en fråga: ska lärande vara lust eller plikt?

Skribent: Frida Mjörnestrand, 17 år, går på estetprogrammet Bild och form på De la Gardiegymnasiet i Lidköping.

Posted in: Gästbloggare, Läxor