”Varför skola?” signerat Kaspar

Posted on 4 november, 2013 av

0


Framtiden. Det diskuteras jämnt fram och tillbaka. Men det slutar oftast i svar som ”förberedelse” inför det som komma skall. För mig är framtiden nu, jag anser att det inte finns någon tid att slösa.

Alla har vi rest kommunalt. Vilket allmänt resemål som helst.

Ungdomar. Vi är det nya och fräscha som ska ta över. Vi är framtiden. Vi skapar framtiden för framtidens framtid.

Så tillbaka till kommunal transport. Man stiger på och det enda man ser är en ras som sitter fast klistrade i sina små glas skärmar spelandes arcade spel. Vad har vi blivit.

Potentialen är stor.

Om ett 14 årigt barn kan skapa ett mobil spel som tjänar miljoner, varför kan vi inte då använda det till något större. Något världsförbättrande. Vi ska rädda världen.

Skolan ska förbereda oss och knuffa oss i rätt riktning. Jag skulle anse att skolsystemet med 17 ämnen inte kommer hålla emot strävan efter fler kunniga ungdomar i längden.

Gymnasiet har linjer. Men om vi så gärna stävar efter ett komplett samhälle, kan man inte då införa inriktingar i tidigare ålder? Det finns ett flertal exempel på genier som räknades bort under grundskolan.

Will Richardson, som håller föreläsningar för TED nämner kommande generationen i en video från 2011. Han tar upp att barn nu för tiden är bara några klick från att få möjlighet till flera kurser och lärare.

Även Ingela Netz text om varför skola tar upp detta men även en koppling till sociala medier och deras påverkan på ungdomar.

Så, framtiden är nu och framtidens samhälle kommer att kräva förändringar. Vi behöver hjälpa eleverna, dyka in i deras intressen och kunskaper för att se vad som är intressant. Se alla elever. Gör en förändring. Alla är vi olika och ska därför ledas in på olika vägar som skapar ett komplett samhälle för framtiden.

Kaspar 9A, Bällstabergsskolan

Posted in: Varför skola?