”Varför skola?” signerat Filippa K

Posted on 28 oktober, 2013 av

0


Jag tror att vi har skola för att lära oss. Men att vi lär oss saker är faktiskt inte det ända. Skolan är vårt liv.

Om vi inte gick i skolan så skulle vi inte få ett jobb, vilket skulle göra att vi inte fick pengar. Om vi inte får pengar så dör vi.

Med pengar köper ett boende, mat och kläder m.m. Om vi inte får allt det där för att vi bara slarvar runt i skolan och inte tar det på allvar så förstör det hela vårt liv. Om vi inte får allt det där så är risken att vi dör.

Om alla vi bara struntar i skolan så skulle det inte finnas någon framtid alls, för hela världen. För att om alla bara struntar i att försöka lära sig saker så kommer det inte finnas någon som kan få ett jobb där man behöver bra betyg. Om ingen kan få ett sånt jobb så går det inte bra för världen.

Jag vill ha en framtid och ett bra jobb och därför är skolan viktig för mig. Om inte jag skulle gå i skolan och lära mig nya saker så skulle jag se mitt liv tråkigt. Om jag inte gick i skolan så skulle inte jag lärt mig att de jag skriver om. Att man man måste ha kreativa lektioner för att eleverna ska utvecklas mer och komma på egna och kreativa idéer. Det är viktigt för då förstår läraren att man är duktig och då får man högre betyg vilket kommer göra att alla kommer få olika betyg och det kommer finnas olika jobb i framtiden vilket gör att världen kommer ha en bättre framtid

Men för att vi elever ska ta skolan på allvar så måste lärarna lära ut bra och göra kreativa lektioner.

Om läraren säger åt oss elever att ta upp en bok och läsa 50 sidor så kommer ingen att tycka att det är kul att gå i skolan och då kommer eleverna inte göra det dom ska. Därför så är det inte bara elevernas fel att det är lite stökigt på lektionerna utan även lärarnas. Om lärarna skulle göra mer kreativa och ”roliga” lektioner så skulle eleverna tycka att det är kul och jobba bättre på lektonerna. Det är bra på de sättet att om man gör en kreativ lektion så kommer eleverna att tycka att det är kul och dessutom så lär sig eleverna att vara kreativa[c] och komma på egna idéer. Att man får bra betyg för att man är kreativ är inte de viktigaste. Om man lär sig att vara kreativ så kan man komma på nya idéer i framtiden och uppfinna något som hela världen kommer ha nytta av.

Hela poängen med det här är att om inte skolan blir mer kreativ så kommer ingen tycka att det är kul att gå i skolan och ingen kommer vilja lära sig något vilket gör att det inte kommer finnas nån framtid för än. Lär man sig att vara kreativ så kan man komma på nya uppfinningar och uppfinna något som som världen kommer ha stor nytta av.

// Filippa K, 6a i Bällstabergsskolan.

 

Posted in: Varför skola?