Michael Sillion tror på visionerna

Posted on 17 oktober, 2013 av

1


Mina förväntningar kring #afkMalmö blir många. 

För min del vill jag driva vikten av att ska gemensamma visioner i samhället. Dom flesta jag träffar har på sin höjd en personlig vision. Många av dom innefattar personlig passiv konsumtion av lycka och underhållning. 

Det är ett evigt tjat i media om vilken land som är lyckligast. Det är inte lycka vi behöver. Det är ett blomstrande samhälle fullt av mening. Ett samhälle som ska klara sig i minst 10 000 år. 

Många är också drivna av att skaffa mer pengar som dom sen kan spendera på vad dom vill utan eftertanke. Dom gemensamma visioner som finns i samhället idag innefattar oftast politiker och stora företag och hur vi ska få mer pengar.
Dagens samhälle är i själva verket drivet av pengar. Dom med mest pengar har mest inflytande. För dom väljer själva på vad dom vill spendera dessa pengar och det värde som dom representerar. 

Våra samhällen är också i väldigt stort behov av mer empati. Vi går inte automatiskt råt det hållet utan det är något vi måste jobba målmedvetet på dagligen. 

Jag tycker att det är dom här tankarna som skolan är till för. Det är detta jag vill prata om på #skolvåren och #afkMalmö. Vi börjar med barnen.

Visioner, Empati, Kreativitet, Öppenhet, Samarbete
Med dessa nycklar tar vi oss tillsammans in i framtiden. Det kan bli en mycket mörk framtid. Då gäller det att vi är rätt förberedda och tränade i att fatta dom goda besluten.

 
Lord Sillion @LordSillion
Futurist
Holistic Thinking Ninja
Posted in: #afkMalmö