Den konserverande skolan

Posted on 2 oktober, 2013 av

5


Jag vet inte hur många gånger jag följt kandidater och glatts åt deras progressiva syn på läraruppgiften. När jag sen träffar på de på en skola ett par år senare har de anpassat sig till den rådande kulturen där och är precis som de andra. Det händer hela tiden!”

Det berättar Skoldoktorn för oss i sitt inlägg om skolnormer. Det är ett alldeles lysande inlägg. Inte för att det säger något revolutionerande, utan för att inlägget synliggör och får oss att fundera. Jag tror nämligen att de flesta inom skolans värld känner igen detta. Jag tror till och med de flesta som överhuvud taget jobbar på en arbetsplats med fler än tre personer känner igen sig. Det är så vanligt i gruppdynamiken, även i de sociala gängen. Jag har själv arbetat på många arbetsplatser med kontorsstruktur, inom olika branscher, och den konservativa gruppen har alltid funnits där. Sedan varierar det mycket hur stark den är. Enligt min erfarenhet beror det mycket på den formella ledarens styrka, hur stark den konservativa gruppen tillåts bli. Med en stark ledare som vågar driva på och stå bakom utvecklarna, förändringsagenterna, kan den konservativa gruppen vara den som får anpassa sig. Frågan är hur det kommer sig att det just i skolans värld många gånger verkar som att de konservativa grupperna är de som har mest styrka?

VAD KAN GÖRAS?

Vi behöver lära oss mer om hur grupper fungerar,

Vi måste våga vända blicken mot oss själva,

Vi behöver identifiera och granska våra normer,

Vi måste ifrågasätta hur vi ser på och hur vi accepterar olikheter,

Vi måste ha en större öppenhet i våra relationer på skolan.”

Vi måste helt enkelt hela tiden vara öppna för att ifrågasätta det vi gör. Det som inte tåls att ifrågasättas har för länge sedan passerat sitt utgångsdatum! Att ifrågasätta behöver inte vara kritik, det kan tvärtom vara det som stärker oss i det vi gör. Framför allt är det motsatsen till konserverande och grunden till utveckling.

Läs hela Skoldoktorns inlägg här.

Posted in: Uncategorized