Artikelserie ”Varför skola?” signerat Micke Gunnarsson

Posted on 15 september, 2013 av

8


Så länge vi är fega nog att inte tänka större om vår tid här på jorden så röstar jag JA, till betyg i första klass!!

För några dagar sedan skrev jag på lite olika ställen att det var ”Hål i Huvudet” gällande FP ungdomsförbunds förslag att införa betyg redan i första klass. Jag skrev också att detta inte var ungdomarnas fel utan snarare vi vuxna som totalt misslyckats att förmedla vad livet och utveckling handlar om.

Jag har gått och dragit mig för att skriva mer om detta förslag för det väcker så mycket saker i mig att jag känner att jag inte kan få ihop det ens på min blogg. Men nu tänker jag ändå, som jag alltid gör, bara låta fingrarna skapa bokstäver rakt upp och ner utan att pausa och så får vi se vad som kommer ur mig idag.

Betyg i 1:an, 3:an, 6:an…egentligen är det skit samma. Har vi inte större tankar och visioner kring våra barn och den värld vi varje sekund tillsammans skapar så kan det kvitta. Bestraffning, kvarsittning, mobilförbud, låsa ut elever från klassrummet, tvinga barn att sitta knäpp tysta vid matbordet i 5 minuter innan de får börja äta, stopptecken, skamvrå….skit samma….faktiskt.

Jag vill ställa dig läsare en enkel fråga denna morgon.

Varför fortsätter du att välja att leva?

Egentligen skulle jag sluta här och fortsätta att skriva i morgon…så du hinner fundera på frågan, men jag gör som kockprogrammen på TV, jag förbereder lite…hahah

Jag svarar själv.
Jag väljer att leva därför att jag vill upptäcka saker, möta människor, vara tillsammans med min fru, uppleva glädje, skratta, känna lycka, skapa grejer, dansa, älska, hjälpa andra, bli uppskattad, kramas, busa, träffa familjen, resa, hitta på saker, ha kul, gå på tivoli, utvecklas, gråta, se på film, få vara med i allt som förändras på jorden, leka med små barn, prata med äldre, äta glass, spela pingis, äta gott, må bra….mm mm mm
Jag har ingen som helst lust att sluta leva just nu, och jag tänker absolut inte ta livet av mig.

Känner även du igen dig i några av mina svar? Du har säkert en mängd flera, för det finns nog banne mig hur många som helst.
Vi vill ha en fin och god tid helt enkelt medans vi bor en stund i en kropp här på jorden tillsammans med ca 7 miljarder andra som bor i deras kropp så att säga:-)

Enkelt , eller hur? Och allt är möjligt. Själva jordklotet är neutralt och bistår oss med all den materia vi behöver. Sedan är det bara upp till dig och mig att skapa resten, det goda och fina vi så gärna önskar. Enkelt.

Nu…slå upp dagens tidning, se en stund på nyheterna, kolla en nyhetssajt…läs i 3 minuter max, sluta sedan genast, annars kan du bli dum i huvudet…hahaha.
3 minuter räcker för att du ska inse att det du önskar, anledningen till att du fortfarande vill leva funkar inte för 5 öre.
Människor styckar varandra, vi massakrerar vår jord, vi njuter av att se kvinnor på löpet som lider av anorexia, vi slår våra barn, vi låter människor svälta ihjäl och dö i torka, vi ljuger för varandra och för oss själva, vi kränker människor som bor granne med oss, vi pratar skit om varandra, vi dömer vänner osv osv
Låter ju jäkligt dystert och som om jag vaknat på fel sida idag. Men jag lovar er, bättre att vakna på fel sida än att inte vakna alls. För det är ju just detta allt handlar om. Att vakna!!
De trista rader jag precis skrev är ju sanna. Varenda en! Och det är jag och du som bär ansvaret!

Grejen är att INGEN av oss 7 miljarder människor vill något av detta, ingen!
Ingen av oss föds till att vilja se ett barn bli lemlästat vid sidan om oss i en by.
Ingen föds till att hånskratta åt en kvinna som blivit av med vårdnaden av sina barn då hon inte lyckats bli av med sitt missbruk och sin bulimi. Ingen!
Men detta händer varje dag! Varför.

För de flesta av oss verkar må skit!

Varför??

För att vi inte fått lära oss att älska oss själva och varandra precis som vi bara är!
Därför att vi går runt med skuld och skam över oss själva, att vi inte duger till, att vi är för feta, för smala, vi är inte duktiga nog, ordentliga nog, vi är inte perfekta nog osv…

Hur kommer detta sig?

Det kan man undra! Jag vill peka på två saker.

När vi föds är vi 100%
Vi är klara. Se på ett barns energifulla blick, deras utforskande, deras icke dömande, deras tydlighet i känslor osv. 100%
Bara det att inte bli dömd är ju så underbart. Jag ha vänner som jag aldrig någonsin har blivit dömd av, att umgås med dessa vänner är som att ligga i bomull och bara njuta, vi bara är. Barn bara är och de låter även dig bara vara som du är. Mamma och pappa jag älskar er oavsett!!
Jag har som tanke i livet numera att leva 90/10
Att 90% vill jag bara leva i min dröm, att älska och älskas, att sprida godhet, att utvecklas…ja ni vet…10% får gå till saker jag helst skulle vilja slippa (men som jag vet är en del av det stora livspusslet, ex utsatt för internetbedrägeri, en trasig bil, en trasig tvättmaskin etc)
Jag känner människor som verkar leva 10/90!
De fokuserar på en veckas utlandssemester, 4 veckors hemma semester och kanske en och annan helg. Resten är avsatt för jämna plågor, jäkla slit, man ska inte ha det för bra, jante, gapa inte efter för mycket, va vid sin läst.
Helt ok, men så vill inte jag ha det.

Jag tror att när vi bara blivit några år så ska vi vuxna forma våra barn.
Vi börja döma, värdera, föra in duktighetssyndrom och ganska så snart har barnets inre ledarskap byts ut till ett yttre. De väljer att formas och ledas av andra snarare än av sig själva. Att älska sig själv försvinner och byts ut av att hoppas på att älskas av andra annars bli jag tom.
Och för att älskas måste jag prestera. Det blir mitt görande som avgör hur väl jag kan känna mig älskad av den yttre världen. Detta är helt galet!!
Och det är detta vi till och med än idag gör i våra skolor. Vi värderar, jämför och till och med domer genom betyg. När man på allvar menar på att vi ska göra detta på 7 åringar så vill jag skrika rakt ut!! Hur tänker vi nu? Hur ska en liten lekfull, sprattlandes 7 åring kunna förstå vad vi menar då vi ger ett F i läsning. Hur ska detta lilla barn kunna se detta som något positivt? Hur ska hon inte kunna känna sig kränkt, dömd, nertryckt av oss vuxna maktutövare!? Bara för att hon inte lärt sig att läsa än?
Vad håller vi på med. (vad nära att kasta in en svordom där också med jag sket i det).

Varför väljer du att fortfarande leva?

Vi talar om bondesamhälle till industrisamhälle till kunskapssamhälle till….

Ja just det! Till vaddå? Vi kanske ska börja våga ställa oss frågan, hur stor vision för framtiden har vi egentligen? Jämna plågor?
Är det så att vi faktiskt här och nu i världen börjar bli så medvetna och ihopkopplade att vi kanske skulle på allvar våga snacka om fred på jorden, resurser så det räcker till alla, hållbar utveckling…osv? Varför inte!? Jämna plågor?

Lägg av!

Det är dags att vi på allvar ställer oss var och en frågan:

Varför väljer jag att fortsätta leva?

Och utifrån dessa svar börjar utforma en dag därefter.
Och om vi nu på allvar menar att vi vill låta våra barn forma en än bättre värld med än mer 90/10 känsla så måste vi våga tänka om helt i skolan. Vi ska inte förbereda våra barn för något samhälle, utan snarare förbereda de för att kunna svara på frågan och leva därefter: Varför väljer du att fortsätta leva? Våra barns ska inte anpassa sig och passa in i ett samhälle som inte funkar, de ska skapa ett samhälle och en tid på jorden som funkar!

Vi gamlingar måste lämna plats för de unga, våra barn, de är klokare än både dig och mig. Vi måste under de första 15 åren i barns liv, den tid då vi hittills låtit de gå i något vi kallat skola, låta de behålla sina ursprungs 100% så länge det går. Vi måste börja fokusera på kärlek, icke-dömande, självkänsla, självförtroende, samhörighet, empati, visioner, drömmar, beröring, livsenergi, glädje, kärlek, kärlek och kärlek….

Men ..om vi inte ha större visioner för denna jord, utan vi väljer 10/90, jämna plågor…då ställer jag verkligen mig i ledet och ropar högt JA!!! Till betyg redan i 1:an, eller varför inte redan på BB!

Ps. Återigen, jag förstår att ungdomsförbund kan komma med ett sådant förslag, det är inte deras fel, det är bara vi vuxna som missat totalt om att upplysa våra barn om deras egentliga kapacitet.

Kram/Micke

Läs Micke Gunnarssons blogg här.

Posted in: Varför skola?