Dokumentation #afkVarberg 2013 dag 1

Posted on 11 augusti, 2013 av

1


afkVarberg2013

Vi fick ett mejl:

Jag vet ju att det är så att det vi har fokus på dyker upp framför oss, och nu blev det tydligt återigen när det gäller mitt intresse för skolutvecklingsfrågor. Genom att jag börjat prata om det med människor som jag möter, fick jag en dag ett nyhetsbrev vidarebefordrat från en väninna. Det var från”The Center for Transformational Presence”, där hon läst ett inlägg om Skolvåren.

Det var första gången jag hörde talas om Skolvåren och jag blev förstås intresserad. Inlägget var skrivet av Helena Roth, och tack vare hennes tydliga inbjudan till kontakt med vem som helst som vill jobba vidare med att transformera skolan, vågade jag mig på att kontakta henne. Det blev mail och telefonsamtal och jag följer nu intresserat vad som händer inom Skovåren.

Jag tänker att rätt som det är så dyker det upp ett tillfälle som inspirerar mig att gå från ord till handling – vad det är vet jag inte ännu, men ser med spänning fram emot det J!

Soliga hälsningar

//Petra Laurell

Det känns helt fantastiskt att få ett sådant mejl! Och sex månader sedan #skolvåren drog igång kan vi se tillbaka på hårt arbete, förändring och mycket glädje! Inte minst med #afkVarberg och #afkAlmedalen i bagaget och ett stundande #afkMalmö. Det bara fortsätter och fortsätter. Och vi hoppas verkligen Petra, och alla ni andra där ute, att ni tar steget in och deltar i den här ansvarsrörelsen för att skapa ett hållbart lärande samhälle!

Jag minns mycket starkt känslan av att vilja åka till jobbet och köra igång. När sista luften gått ur mig efter #afkVarberg och min kropp inte skulle orka något mer utan sömn hade jag ändå denna känsla av inspiration i mig.

Jag minns också hur så många av er som deltog sa samma sak innan ni åkte.

Nu lägger vi ut dokumentationen för dag 1 från #afkVarberg 2013, så att ni kan kika och friska upp minnet, återfå den där fantastiska inspirerande känslan ni hade då. Och ni som inte var med kanske hittar nya inspirerande tankar att ta med er inför skolstarten. I år lyfter vi skolan – we will make this year count! (Läs läråret 13-14). Nu kör vi!!!

Att hitta ett bra verktyg för dokumentationen var inte helt lätt. Alla hade något men inget hade allt. Har ni goda idéer på hur vi kan förbättra dokumentationen så kom gärna med dem! Vi är här för att lära av varandra och utvecklas tillsammans. För att ni skall kunna göra egna analyser ligger även varje grupps anteckningar uppe i sin helhet, bortsett från namn och dyligt.
Hör av er vid frågor eller annat!

Efterhand kommer vi även att fylla på med tweets ur flödet från dessa dagar. Highlights som ni valde att lyfta in i det utvidgade kollegiet.

Dokumentationen för dag 2 kommer så klart också. Då diskuterade vi olika saker i olika grupper så därför tar den dokumentationen lite längre tid. För varje grupps anteckningar som blir behandlade kommer det att läggas upp pö om pö.

Här är länken till dokumentationen dag 1. Allt kommer att ligga under fliken #afkVarberg 2013 ovan och dokumentationen från dag 1 samt dag 2 kommer att finnas på olika sidor.

Ta tankespjärn och förläng tankarna från #afkVarberg tillsammans – #afk och #btk (by the keys).

Posted in: #afkVarberg